تخلیه سپتیک ضروری است؟

تخلیه سپتیک ضروری است؟
کدخبر : 16791
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بررسی و نگاه کلی به سپتیک تانک

قبل از شروع مقاله بهتر است در مورد خود سیستم اطلاعاتی دهیم تا بتوانید دیدگاهی نسبت به آن داشته باشید و به کمک این دیدگاه به راحتی ضرورت تخلیه را متوجه شده و با درک کاملی مطالب را ادامه دهید. سپتیک تانک پلی اتیلن، در ابتدای فرآیند فاضلاب به‌وسیله لوله ورودی وارد بخش اول مخزن سپتیک میشود. بخش اول به‌ وسیله یک دیواره جداکننده از بخش دوم مخزن جدا می گردد.

عملکرد سپتیک تانک

پس از ورود فاضلاب به بخش دوم مخزن، مواد معلق در آب به دلیل وزن بیشتر نسبت به فاضلاب در کف مخزن ته‌نشین می‌شوند و روغن‌ها و سایر مواد چرب در آب به دلیل دارا بودن وزن کمتر نسبت به فاضلاب، بر روی سطح آب مخزن سپتیک شناور می‌شوند و توده‌ای از لجن در کف مخزن ایجاد شده و کف مخزن محلی مناسب برای رشد و تکثیر باکتری‌ها و میکرو ارگانیسم‌ها می‌شود. در جریان رشد و تکثیر این باکتری‌های یک سری واکنش‌های بیولوژیکی  و شیمیایی اتفاق می‌افتد که این واکنش‌ها سبب تجزیه مواد آلاینده و تصفیه فاضلاب می‌گردد. این واکنش‌های شیمیایی باعث کاهش حجم لجن به دلیل تبدیل آن به بیوگاز خواهد شد.

ث2

سپتیک تانک معمولا برای مناطقی مانند روستاها و ویلاهای شخصی که به سیستم فاضلاب شهری متصل نیستند، مورد استفاده قرار می گیرد. اما بهتر است در تمام واحدهای مسکونی، واحدهای صنعتی، هتل ها، آشپزخانه ها و رستوران ها، مجتمع های فرهنگی، مجتمع های تفریحی و... جهت پیش تصفیه ته نشینی مواد جامد در فاضلاب و حذف چربی ها از سپتیک تانک  استفاده کرد و از گرفتگی لوله ها و سیستم جمع آوری فاضلاب جلوگیری نمود.

نقش سپتیک تانک در محیط زیست

ورود فاضلاب آلوده به محیط زیست خطراتی را در پی خواهد داشت و می تواند سلامت گیاهان و حیوانات را تهدید کند و بوی نامطبوع آن نیز بسیار ناخوشایند خواهد بود. با استفاده از سیستم سپتیک تانک پلی اتیلن که درصد نشتی آن تقریبا صفر است، فاضلاب تصفیه اولیه شده و با آلودگی بسیار کمتر وارد محیط زیست می شود و دیگر نگرانی بابت آلوده شدن حوضچه های زیر زمینی آب با فاضلاب وجود نخواهد داشت. علاوه بر این سپتیک تانک‌های پلی اتیلنی (HDPE) تا حدود ۵۰ سال عمر کرده و قابلیت بازیافت نیز دارند.

با توجه به گفته های بالا اکنون می توانیم پاسخ سوال بسیار مهمی که عنوان مقاله را برای خود اختصاص داده بود پاسخ دهیم:

چرا پمپاژ و یا همان تخلیه سپتیک تانک مهم است؟

دانستیم هنگامی که در منطقه ای زندگی می کنید که خانه شما به سیستم تصفیه فاضلاب عمومی دسترسی ندارد، یک سپتیک تانک بخشی ضروری برای پیش تصفیه فاضلاب به طور ایمن از خانه شما، خارج کردن باکتری های خطرناک و توزیع آن به یک میدان سپتیک در داخل خاک اطراف خانه است.

اغلب اوقات، یک سیستم سپتیک بدون نیاز به فکر کردن در مورد نحوه عملکرد آن به خوبی کار می کند و این دقیقاً همان چیزی است که باید باشد ولی این بدون عیب و ایراد بودن فقط در ابتدای کار است و ممکن است چند سال بعد مشکلاتی پیش بیاید و شما متوجه نشوید. با این حال، هنگامی که سیستم سپتیک دچار مشکلاتی می شود، باید فوراً کاری در مورد آن انجام دهید، قبل از اینکه وضعیت ناخوشایند و حتی به خانه و دارایی شما آسیب برساند بهتر است نظر یک متخصص را در مورد مسئله جویا شوید.

ث3

چرا پمپاژ سپتیک به صورت منظم بسیار مهم است؟

برای اینکه بدانید چرا یک تانک سپتیک باید تخلیه شود، باید نحوه عملکرد مخزن و نقش آن در سیستم را بدانید. هدف مخزن جداسازی فاضلاب جامد از فاضلابی است که وارد آن می شود. مواد زائد جامد به عنوان لجن به پایین مخزن می ریزند و زباله های سبک تشکیل شده از روغن و گریس به عنوان یک لایه کف در قسمت بالایی آن باقی می مانند. آب در وسط عمدتاً عاری از مواد جامد است، اما حاوی نیتروژن و مواد شیمیایی فسفر است که به عنوان کود مفید هستند. لوله هایی که به مرکز سپتیک تانک پلی اتیلن می رسند، این آب کود را حذف کرده و آن را از طریق میدان زهکشی و خاک زمین فیلتر می کنند.

شاید علاقمند باشید صفحه ایستگاه پمپاژ فاضلاب پاپ گستر را هم مطالعه کنید.

با این حال، زباله های جامد از ته مخزن خارج نمی شوند. آنها باید دور از زمین نگه داشته شوند تا بوهای وحشتناک و باکتری های مضر خاک را آلوده نکنند. برخی از لجن ها در اثر عمل باکتری ها پوسیده می شوند، اما این عمل نمی تواند همه آن را از بین ببرد و اغلب مقداری در کف مخزن باقی می ماند. در نهایت هر 3 تا 5 سال مخزن باید به کمک سیستم های تخلیه چاه خالی شود که این کار به متخصصان خاصی برای انجام نیاز ندارد.

بدون پمپاژ سپتیک، لجن در نهایت ایجاد می شود و باعث دو مشکل جدی می شود. ابتدا، لجن می تواند شروع به مسدود کردن خروجی فاضلاب از خانه شود. این کار باعث مسدود شدن سینک ها و مجرای فاضلاب داخلی نیز می شود و بوی وحشتناکی را وارد خانه می کند. حتی ممکن است باعث سرازیر شدن فاضلاب به داخل خانه نیز گردد. دوم اینکه خود لجن شروع به ورود به زمین زهکشی و خاک می کند که نه تنها زمین را مسموم می کند و به محیط زیست آسیب می رساند، بلکه به سمت بالای خاک تراوش می کند و بوی وحشتناکی را در ملک شما ایجاد می کند.

اینکه هر چند وقت یکبار یک مخزن به پمپاژ نیاز دارد به کاربرد و میزان حجم سپتیک بستگی دارد، اما باید سالی یک بار تعمیر و نگهداری سپتیک را انجام دهید تا آن را بررسی کنید و ببینید آیا مشکل دیگری در حال ایجاد است یا خیر.

در امتداد این مسیر ممکن است نوع دستگاه خود را نشناسید که ما برای شما این کار را با ارائه ادامه مطلب آسان کردیم.

انواع سپتیک تانک از نظر محل قرارگیری

  1. دفنی
  2. غیر دفنی

کاربردهای هر دو مورد بالا نیز به شرح ذیل است:

کاربرد سپتیک تانک (مخزن پلی اتیلن): از سپتیک تانک می‌توان بعنوان بهترین و کم هزینه ترین روش برای دفع فاضلاب واحد های مختلف (مسکونی، اداری، تجاری، صنعتی و...) نام برد که از آلوده شدن محیط زیست بخصوص آبهای زیر زمینی جلوگیری می‌کند.

ابعاد: بسته به حجم پساب و فاضلاب خروجی از واحدهای مختلف و همچنین محل جانمایی سپتیک تانک در ابعاد استاندارد و سفارشی طراحی و تولید میگردد.

خروجی: خروجی سپتیک تانک را می‌توان به چاه های جذبی و یا سیستم اگو شهری هدایت کرد.

محل قرارگیری: با توجه به محل پروژه و نوع کاربری واحد مدنظر محل جانمایی مشخص می‌گردد.

قیمت تخلیه سپتیک

اکنون به انتهای این مطلب رسیدید، بی شک ضرورت تخلیه چاه را با کمک شناختن نحوه عملکرد آن فرا گرفتید. فلذا برای دانستن زمان درست برای انجام این کار بهتر است از بازدید های بصری سیستم خودداری نکنید و حداقل یک ماه یکبار چک کنید. در حالت کلی نیز اگر کارشناسان پایپ گستر برای شما مراحل محاسبه حجم را انجام داده اند، با خیال راحت می‌توانید هر 3 سال یکبار این کار را انجام دهید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه