بهترین سرمایه گذاری با ۱۰۰ میلیون تومان ؛ ارز دیجیتال یا طلا؟

بهترین سرمایه گذاری با ۱۰۰ میلیون تومان ؛ ارز دیجیتال یا طلا؟
کدخبر : 15294
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

 

طلا دهه‌ها است که جایگاهش را به عنوان یک دارایی باارزش به منظور سرمایه گذاری و کسب سود، ذخیره ارزش و پوشش تورم پیدا کرده است، و در پشتوانه قدرتمند آن شکی نیست. از طرفی دیگر با رمز ارزها مواجه هستیم که طی یک دهه اخیر افراد زیادی را از فرش به عرش رسانده و در مقایسه با فلز گرانبهای نام‌برده، سودهای به مراتب هنگفت‌تری به جیب خریداران خود سرازیر کرده‌اند. در این مقاله می‌خواهیم ببینیم برای ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری بین طلا و رمز ارز کدام یک گزینه بهتری است.

در نظر داشته باشید در این مقاله، بیت کوین را نماینده ارزهای دیجیتال در نظر می‌گیریم، چرا که نخستین رمز ارز بوده و با کسب بازاری به ارزش چند صد میلیارد دلار،‌ جایگاهش را به عنوان یک دارایی برای سرمایه گذاری پیدا کرده است. در انتها گوشه اشاره‌ای به نحوه خرید ارزهای دیجیتال خواهیم داشت.

 

چرا سرمایه گذاری در طلا؟

طلا یکی از ارزشمندترین مواد روی کره زمین است. علت، برخلاف تصور، فقط به‌کاررفتن در ساخت اشیای زینتی نیست، بلکه در صنایع متعددی کاربرد دارد. به عنوان نمونه باید به کاربردش در دنیای تکنولوژی اشاره کنیم، به طوری که ماده‌ای ضروری برای ساخت بسیاری از قطعات کامپیوتری است. مجموعه‌ای از عوامل، مخصوصا کاربرد، به این ماده ارزش داده‌اند. به همین دلیل برای عده زیادی، نخستین گزینه به منظور سرمایه گذاری با ۱۰۰ میلیون تومان یا ۱۰ میلیارد تومان، طلا است. اما در شرایطی ارزهای دیجیتال مخصوصا بیت کوین نیز می‌توانند تبدیل به یک گزینه شوند.

نباید فراموش کنیم طلا هرگز درگیر تورم و کاهش ارزش نخواهد شد، چرا که کمیاب است و مقدار محدودی از آن روی کره زمین وجود دارد. در نتیجه به مرور زمان کمتر در دسترس بوده و گران‌تر می‌شود. این وضعیت تنها در صورتی تغییر خواهد کرد که یک شهاب سنگ مملو از این فلز گرانبها به کره زمین برخورد کند، یا فضانوردان بتوانند بعد از اکتشاف آن در سیاره‌ای دیگر، مقدار زیادی را به کره زمین منتقل کنند! با در نظر گرفتن تقریبا محال بودن این فرضیه‌ها، قیمت طلا هرگز درگیر تورم نخواهد شد، هر چند مشابه تمامی دارایی‌های دیگر، ممکن است به دلایل مختلف در بازه‌های زمانی گوناگون با کاهش قیمت مواجه شود. پس در صورتی که می‌خواهید با ۱۰۰ میلیون تومان پول آن را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید، بهتر است دیدگاهتان کمی بلندمدت باشد، تا در صورت نزولی شدن قیمت پس از خرید شوکه نشوید!

اگر تصمیم دارید برای سرمایه گذاری با ۱۰۰ میلیون پول، ارز دیجیتال و طلا را کنار گذاشته و دلار آمریکا را انتخاب کنید، بهتر است بدانید طی ده سال اخیر، رشد قیمت فلز گرانبها به تومان در مقایسه با واحد پول رسمی ایالات متحده به مراتب بیشتر بوده است. اگر ملاک را اسفند سال ۱۳۹۲ (۹ سال پیش) در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که قیمت هر گرم طلا از حوالی ۹۸ هزار تومان به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان رسیده است (۲۳.۵ برابر)، اما افزایش قیمت دلار آمریکا از ۳ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان (۱۶.۵ برابر) بوده است.

 

معایب طلا برای سرمایه گذاری

در توان فلز گرانبهای مورد بحث برای محافظت از سرمایه شما، به عنوان یک پوشش تورم و دارایی ذخیره ارزش قدرتمند، هیچ شکی نیست، اما یک واقعیت را نمی‌توان انکار کرد؛ نمی‌توان انتظار داشت طلا برخلاف ارزهای دیجیتال حتی بیت کوین سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی شما را در یک بازه زمانی کوتاه یا میان‌مدت چند برابر کند. رشد نجومی قیمت آن در اولین سال‌های کشف این ماده ارزشمند اتفاق افتاد، و الان که دارای بازاری به ارزش بیش از ۱۲ تریلیون دلار است، دیگر به این راحتی از جا کنده نمی‌شود!

یک مشکل دیگر نگهداری است. برخلاف ارز دیجیتال که در یک برنامه نصب‌شده روی گوشی نیز قابل نگهداری است، سکه یا شمش طلا حالت فیزیکی دارد، و برخی مواقع ذخیره‌سازی آن دردسرساز می‌شود. نگه داشتن مقدار زیادی طلا در منزل یا محل کار اصلا درست نیست، و امنیت مالک را به خطر می‌اندازد. صندوق‌های امانات هم با وجود داشتن امنیت بالا، ۱۰۰ درصد ایمن و کاملا بدون ریسک نیستند.

 

چرا خرید بیت کوین؟

برخلاف عقیده عده‌ای که به درستی نخستین رمز ارز را درک نکرده‌اند، بیت کوین بدون پشتوانه و فاقد ارزش نیست؛ نباید و نمی‌توان ارزش را فقط در مواد قابل‌لمس دنبال کرد. بیت کوین پاسخی دقیق به نیاز تمدن‌ها برای داشتن وسیله‌ای به منظور انتقال ارزش بوده است. انسان سال‌ها به دنبال یک پول غیرقابل دست‌کاری توسط دولت‌ها و افراد قدرتمند بود، به طوری که نه فقط در منطقه‌ای خاص بلکه در سراسر دنیا قابل استفاده باشد. بیت کوین به طور دقیق این خواسته را برآورده می‌کند. پس قبل از سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی خود روی اولین ارز دیجیتال این حقیقت را مد نظر داشته باشید، و آن را قمار فرض نکنید!

افرادی که با شناخت به موقع این فناوری اقدام به خرید BTC (بیت کوین) کردند، طی یک دهه به سودهای هنگفتی رسیدند. هنوز هم برای ورود به بازار این شکل جدید دارایی دیر نیست، به طوری که عده‌ای از رشد دوباره قیمتش در آینده نزدیک، و حتی قدم برداشتن به سمت ۶ رقمی شدن (۱۰۰ هزار دلار)، صحبت می‌کنند. اما برخلاف طلا، این‌ها همه پیش‌بینی است و قطعیتی وجود ندارد.

بیت کوین هم مشابه طلا طوری برنامه‌ریزی شده تا نامحدود نباشد، و به مقداری معین محدود شود؛ در نهایت قرار است فقط ۲۱ میلیون واحد ارز دیجیتال BTC وجود داشته باشد. از طرفی رویدادی به نام هاوینگ سبب می‌شود عرضه سکه‌های دیجیتال باقیمانده با سرعت کمتری انجام شود.

با وجود رسیدن ارزش بازار اولین ارز دیجیتال رمزنگاری‌شده به بیش از چند صد میلیون دلار، هنوز هم پتانسیل رشدهای چند برابری دارد، چیزی که در ارتباط با طلا احتمالش را نفی کردیم. پس اگر با قبول ریسک، می‌خواهید سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی خود را مخصوصا در یک بازه زمانی نه چندان طولانی چند برابر کنید، بیت کوین می‌تواند یک گزینه برای خرید باشد.

 

معایب خرید بیت کوین

برخلاف دو کشور با اقتصاد ضعیف (السالوادور و جمهوری آفریقای مرکزی)، مابقی دولت‌ها هنوز روی خوشی به رمز ارزها نشان نداده و هر از گاه اخباری درباره ممنوعیت یا محدودیت آن‌ها در گوشه‌ای از دنیا شنیده می‌شود. آن‌ها در طیف دارایی‌های پرریسک، در انتهایی‌ترین سمت مثبت قرار دارند.

از طرفی مقدار نهایی بیت کوین تحت شرایطی قابل تغییر است. اگرچه انجمن کاربران، سرمایه‌ گذاران و برنامه‌نویسان بیت کوین هرگز به چنین کاری تن نخواهند داد (چرا که به نابودی نخستین رمز ارز به خاطر زیرسوال رفتن اساس آن ختم خواهد شد)، اما این واقعیت را نمی‌توان انکار کرد که محدودیت ۲۱ میلیونی BTC در حد کد است، و تحت شرایطی (با اجرای یک هاردفورک) می‌توان آن را عوض کرد. اما به هیچ وجه نمی‌توان مقداری بیشتر از آن‌چه در معادن سراسر دنیا وجود دارد، طلا خلق کرد.

حتی بیت کوین به عنوان یک دارایی با بازاری به ارزش بیش از ۴۰۰ میلیارد دلار، گهگاه درگیر نوسان‌های شدید می‌شود.مثلا در زمان نگارش این مقاله طی روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، نخستین ارز دیجیتال از سقف قیمتش در حوالی ۶۹ هزار دلار، حدودا ۷۰ درصد فاصله گرفته است! این یعنی خریداران در قیمت‌های نزدیک به اوج شدیدا در ضرر هستند. بعید نیست برای سرمایه گذاری ۱۰۰ میلیون تومان شما هم چنین اتفاقی رخ بدهد. البته نباید فراموش کرد طی دوازده سال اخیر از زمان پیدایش این شکل جدید پول، تا کنون سه مرتبه چرخه‌های صعودی – نزولی داشته، و هر مرتبه بعد از ریزش دوباره اوج گرفته است. اما هیچ تضمینی برای اوج‌گیری مجدد، مخصوصا در زمانی مشخص، وجود ندارد.

 

سخن پایانی

اگر ۱۰۰ میلیون تومان کل یا بخش قابل توجهی از سرمایه در اختیار شما است، بهتر است آن را صرف خرید طلا کنید، چرا که ریسک به مراتب کمتری دارد. اما اگر ۱۰۰ میلیون تومان گوشه‌ای از پول اختیارتان است، در صورت ریسک‌پذیری، می‌توانید آن را صرف خرید بیت کوین کنید، چرا که نسبت به طلا احتمال چند برابر شدن ارزش خریدتان بیشتر است. البته به همان اندازه، احتمال سقوط ارزش سرمایه گذاری شما وجود دارد.

برای خرید ارزهای دیجیتال شامل بیت کوین کافی است در یک صرافی مخصوص مبادله رمز ارزها ثبت نام کنید. خرید نیازی به مراجعه حضوری ندارد. بعد از نصب یک برنامه کیف پول روی گوشی خود، آدرس دریافت BTC را به صرافی مورد نظر می‌دهید تا پس از تسویه حساب توسط شما، رمز ارز را برایتان ارسال کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه