اسید سیتریک چیست و آیا برای شما مضر است؟

اسید سیتریک چیست و آیا برای شما مضر است؟
کدخبر : 12208
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

 

اسید سیتریک به طور طبیعی در مرکبات به ویژه لیمو و لیمو ترش یافت می شود. این چیزی است که به مواد غذایی طعمی ترش می دهد. شکل تولید شده اسید سیتریک معمولاً به عنوان یک افزودنی در غذا، مواد پاک کننده و مکمل های غذایی استفاده می شود. با این حال، این شکل تولید شده با آنچه به طور طبیعی در مرکبات یافت می شود متفاوت است. به همین دلیل، ممکن است تعجب کنید که آیا این ماده برای شما خوب است یا بد. این مقاله تفاوت‌های بین اسید سیتریک طبیعی و تولیدی را توضیح می‌دهد و مزایا، کاربردها و ایمنی آن را بررسی می‌کند.

برای خرید سایر محصولات شیمایی و مواد اولیه مانند خرید متا بی سولفیت به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

 

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک اولین بار توسط یک محقق سوئدی در سال 1784 از آب لیمو به دست آمد. این ترکیب بی بو و بی رنگ تا اوایل دهه 1900 از آب لیمو تولید می شد تا زمانی که محققان دریافتند که می تواند از کپک سیاه Aspergillus niger نیز ساخته شود که وقتی از شکر تغذیه می کند اسید سیتریک ایجاد می کند. اسید سیتریک به دلیل ماهیت اسیدی و ترش مزه اش، عمدتاً به عنوان طعم دهنده و عامل نگهدارنده، به ویژه در نوشابه ها و آب نبات ها استفاده می شود. همچنین برای تثبیت یا حفظ داروها و به عنوان یک ضد عفونی کننده استفاده می شود.

برای خرید سایر محصولات شیمایی و مواد اولیه مانند خرید فسفریک اسید  به سایت بازرگانی پارسیان شیمی طهران مراجعه کنید 

منابع و مصارف مصنوعی

ویژگی های اسید سیتریک آن را به یک افزودنی مهم برای صنایع مختلف تبدیل می کند. تخمین زده می‌شود که غذاها و نوشیدنی‌ها 70 درصد از اسید سیتریک تولیدی را مصرف می‌کنند، مکمل‌های دارویی و رژیمی از 20 درصد استفاده می‌کنند و 10 درصد باقی‌مانده به مواد تمیزکننده اختصاص می‌یابد.

صنایع غذایی

اسید سیتریک تولیدی یکی از رایج ترین افزودنی های غذایی در جهان است. برای تقویت اسیدیته، افزایش طعم و حفظ مواد تشکیل دهنده استفاده می شود. نوشابه ها، آب میوه ها، نوشیدنی های پودری، آب نبات، غذاهای منجمد و برخی از محصولات لبنی اغلب حاوی اسید سیتریک تولیدی هستند. همچنین گاهی اوقات برای محافظت در برابر بوتولیسم، یک بیماری نادر اما جدی ناشی از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید کننده سم، به میوه ها و سبزیجات کنسرو شده اضافه می شود.

داروها و مکمل های غذایی

اسید سیتریک یک ماده اصلی صنعتی در داروها و مکمل های غذایی است. برای کمک به تثبیت و حفظ مواد فعال به داروها اضافه می شود و برای تقویت یا پوشاندن طعم داروهای جویدنی و مبتنی بر شربت استفاده می شود. مکمل های معدنی مانند منیزیم و کلسیم نیز ممکن است حاوی اسید سیتریک (به شکل سیترات) برای افزایش جذب باشند.

ضد عفونی و تمیز کردن

اسید سیتریک یک ضد عفونی کننده مفید در برابر انواع باکتری ها و ویروس ها است. یک مطالعه با لوله آزمایش نشان داد که ممکن است نورویروس انسانی را درمان یا از آن پیشگیری کند، که علت اصلی بیماری های ناشی از غذا است.

اسید سیتریک به صورت تجاری به عنوان یک ضد عفونی کننده و پاک کننده عمومی برای از بین بردن کف صابون، لکه های آب سخت، آهک و زنگ فروخته می شود.

به عنوان جایگزین ایمن‌تر برای ضدعفونی‌کننده‌ها و محصولات تمیزکننده معمولی، مانند سفیدکننده کوات و کلر در نظر گرفته می‌شود.

فواید سلامتی و کاربردهای بدن

اسید سیتریک فواید و عملکردهای چشمگیری برای سلامتی دارد.

  • انرژی را متابولیزه می کند

  • سیترات - یک مولکول نزدیک اسید سیتریک - اولین مولکولی است که در طی فرآیندی به نام چرخه اسید سیتریک تشکیل می شود.

  • جذب مواد مغذی را افزایش می دهد

  • مواد معدنی مکمل در اشکال مختلف موجود است.

اما همه اشکال یکسان ایجاد نمی شوند، زیرا بدن شما از برخی به طور موثرتری استفاده می کند. اسید سیتریک فراهمی زیستی مواد معدنی را افزایش می دهد و به بدن شما اجازه می دهد آنها را بهتر جذب کنید.

به عنوان مثال، سیترات کلسیم برای جذب نیازی به اسید معده ندارد. همچنین عوارض جانبی کمتری مانند گاز، نفخ یا یبوست نسبت به شکل دیگری به نام کربنات کلسیم دارد. بنابراین، سیترات کلسیم برای افرادی که اسید معده کمتری دارند، مانند افراد مسن، گزینه بهتری است.

به طور مشابه، منیزیم به شکل سیترات نسبت به اکسید منیزیم و سولفات منیزیم به طور کامل‌تر و زیست‌دسترسی‌تر جذب می‌شود.

ممکن است در برابر سنگ کلیه محافظت کند

اسید سیتریک - به شکل سیترات پتاسیم - از تشکیل سنگ کلیه جدید جلوگیری می کند و سنگ هایی که قبلاً تشکیل شده اند را می شکند. سنگ‌های کلیه توده‌های جامدی هستند که از کریستال‌هایی ساخته شده‌اند که معمولاً از کلیه‌ها منشا می‌گیرند. اسید سیتریک با کاهش مساعد ادرار برای تشکیل سنگ در برابر سنگ کلیه محافظت می کند.

سنگ کلیه اغلب با اسید سیتریک به عنوان سیترات پتاسیم درمان می شود. با این حال، مصرف غذاهای سرشار از این اسید طبیعی - مانند مرکبات - می تواند مزایای مشابهی برای جلوگیری از سنگ کلیه داشته باشد.

همچنین به عنوان اسید تری کربوکسیلیک (TCA) یا چرخه کربس شناخته می شود، این واکنش های شیمیایی در بدن شما به تبدیل غذا به انرژی قابل استفاده کمک می کند. انسان و سایر موجودات بیشتر انرژی خود را از این چرخه می گیرند.

ایمنی و خطرات

اسید سیتریک تولید شده به طور کلی توسط سازمان غذا و دارو (FDA) به عنوان ایمن (GRAS) شناخته می شود. هیچ مطالعه علمی برای بررسی ایمنی اسید سیتریک تولیدی در صورت مصرف زیاد برای مدت طولانی وجود ندارد.

با این حال، گزارش هایی از بیماری و واکنش های آلرژیک به این افزودنی وجود دارد. یک گزارش درد مفاصل همراه با تورم و سفتی، درد عضلانی و معده و همچنین تنگی نفس را در چهار نفر پس از مصرف غذاهای حاوی اسید سیتریک تولیدی نشان داد.

این علائم مشابه در افرادی که اشکال طبیعی اسید مانند لیمو و لیموترش مصرف می‌کنند، مشاهده نشد. محققان اذعان کردند که نمی توانند ثابت کنند اسید سیتریک تولید شده مسئول این علائم است، اما توصیه کردند که استفاده از آن در غذاها و نوشیدنی ها بیشتر مورد مطالعه قرار گیرد.

در هر دو مورد، دانشمندان پیشنهاد کردند که علائم به احتمال زیاد به قالب استفاده شده برای تولید اسید سیتریک مربوط می شود تا خود ترکیب.

منبع : پارسیان شیمی طهران 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه