سقف عرشه فولادی + کاربرد سقف عرشه فولادی

سقف عرشه فولادی + کاربرد سقف عرشه فولادی
کدخبر : 10549
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

سقف عرشه ی فولادی یا Metal Deck  از شیوه های جدید اجرای سقف و بام می باشد. سقف عرشه در سازه فلزی یا فولادی خود انواع گوناگونی داشته که هر کدام از آن ها مزایا و معایب منحصر به فردی دارند. این سقف در سازه فلزی به کار می رود. در ادامه به بررسی سقف عرشه فولادی خواهیم پرداخت. پس با ما همراه بمانید.

عرشه ی فولادی چیست؟

نتیجه کاربرد عرشه فولادی ایجاد ثبات بیشتر برای یک قاب سازه‌ای می باشد. البته برای به حداکثر رساندن استحکام و حمایت از مصالح سقف، باید از مدل باریک‌تر این محصول زمان ایجاد سقف بندی بهره گرفت. این پوشش همان‌طور که گفتیم جایگزینی مقرون به صرفه، با دوام و ساده به منظور نصب برای پیمانکاران بوده که به شکل ورق‌های فولادی سرد نورد شده به تولید می رسند که به نگهداری کمی نیاز خواهند داشت. این محصولات به منظور جلوگیری از خوردگی و زنگ زدگی به شکل گالوانیزه به تولید می‌رسند.

عرشه‌های فولادی آکوستیک:

عرشه فلزی آکوستیک از فولاد گرم نورد شده تولید شده که به شکل دنده‌ای توید شده و سپس خلل و فرج‌هایی به منظور جذب صوت روی آن ایجاد می‌ گردد که درجات گوناگونی از جذب صدا را ارائه خواهند کرد. پوشش آکوستیک بر اساس استاندارد صورت گرفته و دارای رتبه ضریب کاهش نویز می باشد. شاخص NRC برآورد مقدار انرژی صوتی بوده که به وسیله ی سطح عرشه جذب می‌ گردد و در فرکانس‌های معمول موجود توزیع خواهد شد.

رتبه بندی بر اساس این شاخص برای هر محصول متفاوت بوده و انتخاب درست به وسیله ی کارفرما انجام می شود. این دسته از سقف‌ها به منظور استفاده در سازه‌های تاسیساتی بزرگ که کنترل صدا مشکل ساز می باشد مناسب و در ساخت زمین‌های ورزشی گنبدی نیز به کار می رود؛ زیرا قابلیت اجرا به شکل منحنی برای آن وجود خواهد داشت.

عرشه ‌های آلومینیومی:

پیشرفت در فناوری‌های ساخت آلیاژهای آلومینیومی امکان به کارگیری روکش آلومینیوم را نسبت به گذشته فراهم نموده است. استفاده از آلومینیوم می‌تواند هزینه‌های ساختمان سازی را کم کرده و تنوع بیشتری در زیبایی طراحی دکوراسیون ایجاد خواهد کرد. البته قابلیت‌های سازه‌ای نیز در این دسته از محصولات رعایت شده و باید گفت که قیمت آنها نیز نسبت به موارد معمولی بالاتر می باشد.

سقف عرشه فولادی یا متال دک:

در دنیای امروز طیف گسترده‌ای از مصالح مربوط با عرشه فولادی در بازار موجود بوده که اساساً هم در بام و هم در سقف طبقات به کار خواهند رفت. عرشه فولادی مدلی از ورق موج دار بوده که به ‌عنوان سطح کف یا سقف کاربرد دارد. عرشه فولادی متشکل از روکشی گالوانیزه با کیفیت بوده و به شیوه‌ای طراحی شده تا بر روی تیرچه‌ها نصب گردد.

ضخامت، عمق عرشه و دهانه شکل را بر اساس کاربرد آن می‌توان تغییر داد. عرشه را می‌توان به ساختار زیرین محکم نمود تا بتواند به ‌عنوان دیافراگمی عمل نموده و برش گیری مناسبی را از خود نشان خواهد داد.

5

انواع عرشه‌های فولادی از نظر کاربرد:

به طور معمول چهار مدل روکش متال دک در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارند که توصیفات آنها در زیر آمده است.

قسمت اولیه از چارچوب به کار رفته در اغلب سقف‌های مسطح سقف عرشه فولادی را می گویند. این مدل سازه یک صفحه بوده که بر روی تیرچه سقف امتداد یافته و یک سطح ساختاری را فراهم می ‌نماید که بر روی آن می‌توان بتن ریزی سقف را انجام داد.

عرشه سقف فولادی فراتر از یک سقف می باشد و ساختاری بوده که سیستم سقف بر روی آن بنا می‌ گردد. هدف از طراحی آن نیز تحمل بارهای وارد شده از نظر ساختاری و نیز ایجاد غشایی برای بام بوده که با حفظ اهداف معماری و کنترل هزینه صورت می گیرد.

دومین قسمت عرشه کامپوزیتی می باشد. زمانی که برای اولین بار از سیستم عرشه فولادی استفاده گشت، به آن به‌ عنوان یک نسخه اولیه به منظور آزمایش نوعی سقف کامپوزیت جدید با دال یک طرفه نگاه می ‌شد. با این وجود، بعضی از مزایا این سیستم نسبت به فرم‌های معمولی سقف مثل صرفه جویی در هزینه و زمان ساخت و هماهنگی آن با روکش بتنی سبب گسترش کاربرد هر روزه ی آن می شود. با این وجود، شرایطی وجود دارد که باید در این سیستم اصلاح گردد.

اصطلاح عرشه کامپوزیتی به علت عملکرد همزمان عرشه فولادی و بتن رویه آن کاربر دارد. عملکرد عرشه با به یکدیگر پیوستن ورق فولادی و دال بتن، دال بتن مسلح را تشکیل می‌دهد. عرشه به ‌عنوان قالب بتنی نیز عمل می کند. اجزای ترکیب حاصل به‌ عنوان ورقی کامپوزیتی مشهور بوده و ورق فولاد به ‌عنوان یک کامپوزیت مشهور است.

سومین بخش عرشه ویژه نام دارد. عرشه‌های ویژه شامل دسته بندی گسترده‌ای از عرشه‌های فولادی می باشد. این سبک از عرشه‌ها به شیوه ای طراحی گشته اند که بتوانند دهانه‌های بزرگ‌تری را ایجاد نمایند تا دست طراح معماری در طراحی فضاها تا آنجا که می‌تواند باز باشد. این کار بهترین روش به منظور طراحی مدرن یک ساختمان می باشد. تنها مشکل این است که به علت هزینه تولید بالا، تمام تولیدکنندگان عرشه توانایی تولید چنین پروفیل‌هایی را نخواهند داشت. این نقص سبب می‌شود تا بسیاری از سازندگان از عرشه‌های معمولی استفاده نمایند.

6

چهارمین قسمت فلاشینگ عرشه است. فلاشینگ عرشه تحت ‌عنوان چارچوبی به منظور نگهداری بتن ریخته شده کاربرد دارد. این ساختار یک ورق فولادی گالوانیزه دائمی بر روی دال بتنی ریخته شده روی کف بوده و پس از بتن ریزی هم در جای خود باقی خواهد ماند. نصب این بخش از عرشه‌های فولادی برخلاف بخش ‌های دیگر این سیستم سریع، آسان و مقرون به صرفه می باشد. با این وجود، فلاشینگ عرشه به قدرت باربری سازه اضافه نخواهد ‌کرد. این بخش از عرشه عمق ‌های گوناگونی دارند و همه به صورت گسترده‌ای به ‌عنوان روشی مقرون به صرفه در ساخت کف و سقف به کار می روند. فلاشینگ عرشه با عمق‌های متفاوت نیاز به اجرای قالب بندی را حذف می کند. جالب است بدانید که قالب بندی کاری پر هزینه و زمان بر می باشد.

اجزای سقف عرشه فولادی را بشناسید:

  • اول، ورق گالوانیزه.
  • دوم، گل میخ.
  • سوم، برشگیر.
  • چهارم، فلاشینگ.
  • پنجم، میخ و چاشنی.
  • ششم، شبکه آرماتور یا الیاف پلی پروپیلن.
  • هفتم، پیچ خودکار.
  • هشتم، بتن.

درباره ی شرکت عرش پایه برنا:

اتکا به چهار اصل اساسی توکل به پروردگار یکتا، تخصص، تجربه و تلاش خیلی سریع باعث گردید تا مجموعه عرش پایه برنا تبدیل به یکی از برترین مجموعه های ارائه دهنده ی خدمات تخصصی در صنعت ساختمان محسوب گردد.

مسیر دقیقی که هر پروژه از بررسی های اولیه تا مرحله ی انجام در مجموعه عرش پایه برنا پشت سر میگذارد سبب گردیده است که مشتریان احساس سهولت در کار، اعتماد و اطمینان خاطر نسبت به انجام این موارد تخصصی را داشته و مجموعه را همراه و در کنار خود احساس نمایند.

در بسیاری از موارد توان تخصصی فنی و تجربی مجموعه سبب تغییرات بسیار حساسی در پروژه ها گردیده است و در مواردی پیشنهادات در جهت تغییر اساس محاسبات، موجب تغییرات بسیار اساسی در بهبود کیفیت و یا صرفه جویی در آن پروژه بوده است.

معتقد هستیم بزرگترین سرمایه ما مشتریان وفادار و صاحب اندیشه همچنین مشتریانی هستن که درباره دغدغه کیفیت و سرعت را دارند و تنها تلاش جهت اقتصادی تر نمودن پروژه ها را به عنوان اولویت در نظر ندارند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه