انتقال حرارت تابشی

انتقال حرارت تابشی
کدخبر : 10305
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

بر خلاف دو روش انتقال گرما (رسانایی و همرفت) که در آنها انرژی گرمایی از طریق محیط مادی منتقل می شود، گرما در تابش می تواند بدون نیاز به محیط مادی (جامد، مایع و گاز) و حتی در خلا نیز انتقال یابد. این انتقال از طریق امواج مادون قرمز صورت می گیرد. به طور کلی، تمام اجسامی که دمای بالاتر از صفر مطلق دارند بخشی از انرژی گرمایی خود را به صورت تابش گرمایی به محیط اطراف می دهند.

سامانه گرمایش تابشی

سامانه گرمایش تابشی به سامانه ای اطلاق می شود که در آن بیش از ۵۰ درصد انتقال گرما به محیط اطراف از طریق تابش (تشعشع) صورت گیرد. در رادیاتورهای آب گرم، بیش از ۷۰ درصد انرژی گرمایی از طریق همرفت است و از این رو نمی توان آنها را جزء خانواده سامانه گرمایش تابشی در نظر گرفت.

 

هیتر تابشی

نور خورشید با امواجی که از خود ساطع میکند می تواند انرژی زیادی را در طول روز از خود منتشر مینماید. هیترهای تابشی هم مانند خورشید عمل میکنند به طوری که میتوان گفت هیترهای تابشی با الهام از طبیعت ساخته شده است. هیتر های تابشی حرارتی را که در اثر احتراق ایجاد می کنند به امواج مادون قرمز تبدیل کرده و این امواج را در فضا پراکنده می نمایند.

 

در هیتر تابشی دلیل آن که استفاده از آنها مقرون به صرفه و موجب جلوگیری از اتلاف انرژی می شود، در آن است که امواج تابشی بر اثر برخورد به اجسام عمل نموده و بازده حرارتی بالایی تولید میکند. در فرایند تولید حرارت توسط بخاری های تابشی اتلاف انرژی کاهش می یابد. در این سامانه ها انرژی ایجاد شده جذب هوا نشده و پس از برخورد با سطح محیط به حرارت تبدیل میشود. بر خلاف سایر دستگاهها که برای تولید انرژی گرمایی هوا را واسط قرار میدهند، در هیتر تابشی به شکل دیگری انجام می گیرد. در سامانه هایی که با گرم کردن هوا تامین گرمایش را موجب میگردند، هدر رفت انرژی به میزان زیادی وجود دارد. همچنین به جهت اینکه هوای گرم سبک میباشد جریان هوای گرم به بالای سالنها و فضاهای بزرگ حرکت نموده که این امر اتتلاف حرارتی را دو چندان میکند.

قیمت بخاری تابشی برقی

هیتر برقی در مدلهای مختلف تولید میشوند. بخاری‌ تابشی میتواند در مدت زمان بسیار کوتاه در مقایسه با دیگر انواع سیستم های گرمایش، فضای مورد نظر را گرم نماید. از اینرو استفاده از بخاری و هیتر تابشی برقی در مناطقی با هوای بسیار سرد، که امکان تامین گاز وجود ندارد مناسب میباشد. کیفیت قطعات مصرفی در تولید هیتر تابشی ارتباطی مستقیم با قیمت آنها دارند. از نکات مهم در قیمت هیتر تابشی برقی، کیفیت تولید، ضریب ایمنی و طول عمر آن میباشد.

13

امکان تامین گرما در بخشهایی از یک محیط‌های بزرگ، از مزایای هیتر تابشی میباشد. از اینرو در مقایسه با دیگر انواع بخاری‌ها که همه فضا را گرم مینمایند، از اتلاف انرژی جلوگیری نموده و هزینه‌های تامین گرمایش را کاهش میدهد. در بخاری تابشی تامین گرمایش با ایجاد چتر حرارتی و به صورت متمرکز میباشد و تنها فضای مورد نظر را گرم نموده که این امر بهره وری را افزایش میدهد.

مزایای هیتر برقی یا گرماتاب برقی

  • امکان کنترل دما

با استفاده از ترموستات در هیتر تابشی، میتوان دمای محیط و فضای بسته را کنترل نمود. ترموستات میتواند از هدر رفت انرژی به جهت گرم شدن بیش‌ از اندازه محیط جلوگیری نماید.

  •  استفاده از هیتر برقی تابشی در فضای باز

تامین گرمایش در بخاری برقی تابشی، گرمایش را به صورت مستقیم به اشیا و افراد منتقل مینماید. از اینرو وجود جریان هوا و باد در فضای باز،  برخلاف دیگر دستگاههای گرمایشی، تاثیر اندکی در اتلاف انرژی دارد.

  • عدم اشغال فضای فیزیکی

با توجه به نصب هیتر تابشی در ارتفاع، فضای فیریکی در محیط اشغال نمیشود. همچنین ظاهر زیبای آنها در دکوراسیون محیط خللی وارد نمیکند.

نکات ایمنی مربوط به بخاری تابشی برقی

بخاری تابشی برقی، بدلیل عدم وجود شعله، یکی از ایمن ترین هیترها میباشد. ولی رعایت نکات زیر، در استفاده از هیتر الزامی میباشد

  • در نظر داشتن کیفیت ساخت هیتر
  • داشتن سنسور قطع اتوماتیک و خودکار
  • استفاده نکردن در محیط‌های مرطوب
  • استفاده از محافظ جریان برق

عدم استفاده در محیط‌های مرطوب

با توجه به اینکه آب رسانای برق است بهتر است از هیتر برقی در مکان هایی که رطوبت بالا است استفاده نشود. استفاده از تجهیزات مناسب به منظور جلوگیری از ایجاد شوک الکتریکی در صورت وجود رطوبت الزامی است.

برخی از هیتر های برقی، عایق آب هستند و برای محیط های مرطوب طراحی شده‌اند. که در اینصورت نسبت به سایر دستگاهها ضریب ایمنی بالاتر میباشد.

محافظ برق در بخاری تابشی

محافظ برق با کنترل ولتاژ جریان برق از نوسان ولتاژ جلوگیری کرده و  طول عمر هیتر تابشی را افزایش میدهد.

ظرفیت حرارتی هیتر برقی

نصب بخاری تابشی از سقف و دیوار و یا پایه به منظور تامین گرمایش یکنواخت در محیط امکان پذیر است. بخاری های تابشی برقی در بازار با ظرفیت ها حرارتی 2000 تا 3500 کیلو وات وجود دارد.

 

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه