اخبار روز| اخبار کرونایی| واکسن کرونا

خبر خوش برای بهبودیافتگان کرونا

افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافته‌اند، ممکن است تنها به تزریق یک دوز از دو دوز واکسن‌های کرونا نیاز داشته باشند.

خبر خوش برای بهبودیافتگان کرونا
کدخبر : 2544
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

محققان دانشگاه «کالیفرنیا» در لس آنجلس در این مطالعه متوجه شدند افرادی که قبلاً به ویروس آلوده شده بودند؛ پس از دریافت تنها یک دوز واکسن کرونا، واکنش ایمنی کافی برای مبارزه با کووید-۱۹ داشتند.

آنها همچنین متوجه شدند که دوز دوم هیچ مصونیت اضافی برای این ویروس ایجاد نمی‌کند. یافته های مطالعه این مدرک را ارائه می دهد که افراد بیشتری در سراسر جهان می توانند در برابر ویروس کرونا واکسینه شوند.

متخصصان معتقدند سیستم ایمنی بدن افراد بهبودیافته از بیماری کووید -۱۹ پس از دریافت دوز اول واکسن مقدار بیشتری آنتی‌بادی تولید می‌کند یعنی دقیقاً آنتی بادی تولید شده در بدن این افراد هم‌اندازه آنتی بادی تولید شده در بدن افرادی است که پیش از این به بیماری کووید -۱۹ مبتلا نشده‌اند و دو دوز واکسن کرونا دریافت کرده‌اند.

محققان برای این مطالعه که در مجله ACS Nano منتشر شده است ، ۳۶ نفر را که قبلاً به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند و ۲۶ نفر را که سابقه ابتلا به کرونا را نداشتند، مورد بررسی قرار دادند.

هر فرد یک دوز از واکسن های کرونای شرکت های فایزر یا مدرنا را دریافت کرد. 

بدن ۲۶ فرد فاقد سابقه کووید و بدون آنتی بادی، همگی پس از اولین تزریق واکسن کرونا، به سطح آنتی بادی مشابه افراد مبتلا به کرونای خفیف  دست یافتند و با دریافت دوز دوم سطح آنتی بادی بدن آنها هم سطح افرادی شد که به بیماری شدید کرونا مبتلا شده بودند. اما سطح آنتی بادی تمامی ۳۶ بهبودیافته کرونا پس از تزریق دوز اول واکسن کرونا به اندازه افرادی شد که به بیماری شدید کرونا مبتلا شده بودند. علاوه بر این هیچ افزایشی در سطح آنتی بادی این افراد پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا مشاهده نشد.

نتایج این مطالعه این باور را در محققان ایجاد کرده است که آنتی‌بادی‌هایی که به طور طبیعی توسط عفونت کووید ایجاد می شود می تواند جایگزین‌های معتبری برای بخشی از واکسن‌های mRNA باشد.

دکتر «اوتو یانگ» استاد دانشکده پزشکی این دانشگاه در بیانیه ای اعلام کرد: داده‌های ما حاکی از آن است که شخصی که قبلاً به کووید-۱۹ مبتلا بوده پس از دریافت اولین دوز از واکسیناسیون mRNA، واکنش بسیار زیادی در بدن وی ایجاد می‌شود و از تزریق دوز دوم منفعت کمی می‌برد یا هیچ منفعتی نمی‌برد.

همچنین در این مطالعه مشاهده شد بروز عوارض جانبی در میان بهبود یافتگان بیماری کووید -۱۹ سریع‌ تر رخ می‌ دهد. به طور میانگین بین ۶ تا ۱۰ ساعت طول می‌ کشد تا واکنش های التهابی ناشی از دریافت واکسن کرونا ایجاد شود.

از آنجایی که افراد بهبود یافته از بیماری کووید -۱۹ واکنش ایمنی اولیه را دارند، عوارض جانبی نیز سریع‌تر رخ می‌دهد. البته ممکن است زمان بروز عوارض جانبی از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد؛ به عنوان مثال، فرد بالای ۵۵ سال یا مردی که از بیماری کووید -۱۹ بهبود پیدا کرده است، عوارض جانبی متفاوتی را نسبت به یک زن جوان‌ تر تجربه خواهد کرد. بیماری‌‌های زمینه‌‌ای نیز یک عامل تأثیرگذار در این زمینه در نظر گرفته شده است.

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ آذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد.  ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیرکل سازمان جهانی بهداشت ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد، نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد، اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

اولین بار، شرکت داروسازی فایزر آمریکا آبان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

علاوه بر این کشورهای زیادی همچون ایران، هند، روسیه، چین، انگلیس و کوبا وارد عرصه تولید واکسن کرونا شده اند و موفقیت های چشمگیری در این زمینه کسب کرده اند. همچنین در حال حاضر در بسیاری از کشورها واکسیناسیون علیه ویروس کووید ۱۹ در حال انجام است./ ایرنا

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه