وضعیت کرونا دلتا در کشور

افزایش روند مراجعه‌ بیماران به مراکز درمانی سراسر کشور باعث شده تا دوباره ستاد ترخیص در مراکز درمانی برای مدیریت شرایط تشکیل شود و براساس آمار تقریباً هر ساعت ۷.۶ نفر براثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست می‌دهند.

وضعیت کرونا دلتا در کشور
کدخبر : 1948
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 با شدت گرفتن روند مراجعه بیماران به مراکز درمانی ظاهرا مسئولان وزارت بهداشت برای ایجاد فضای کافی برای ارایه خدمت به این بیماران دوباره ستاد ترخیص بیماران را مثل پیک قبلی تشکیل داده‌اند که این روند به گفته کارشناسان اگرچه به‌ظاهر امکان ارایه خدمت را بهبود می‌بخشد اما واقعیت امر اینجاست که دوباره نرخ ابتلا به دلیل احتمال بی‌توجهی افراد به اهمیت قرنطینه بالا خواهد رفت.

در این زمینه کارشناسان با اشاره به اظهار نظر مقامات مسئول نسبت به بی‌توجهی بیمارانی که قرار بود طی پیک چهارم در منزل دوران نقاهت خود را بگذرانند، تاکید دارند: خود مسئولان اعلام کردند نزدیک به 40 هزار نفر شرط قرنطینه را نادیده گرفته و در جامعه تردد داشته‌اند که اگر دوباره این اتفاق با توجه به فعالیت دلتا در سراسر ایران تکرار شود قطعا مشکلاتی بسیار بیشتر از قبل تجربه می‌کنیم.

این گروه با اشاره به افزایش تعداد بیماران در پیک پنجم به گواه آمارهای رسمی معتقدند اجرای چنین تصمیمی به معنای رها کردن هزاران بمب بیولوژیکی ساعتی در جامعه است که قطعا تبعات بسیار نگران کننده‌ای در هفته‌های آتی برای کشور به ارمغان می‌آورد و بهتر است از همین امروز با اجرای سیاستی متفاوت راهکارهای دیگری اجرایی کنیم.

در این زمینه علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در استان تهران روز گذشته رسماً اعلام کرد: افزایش تعداد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی باعث شده دوباره ستادهای ترخیص تشکیل شده باشد و با فعال شدن این ستاد تنها در استان تهران 1076 بیمار تاکنون ترخیص شده‌اند.

زالی همچنین در ادامه با اشاره به شرایط استان تهران اظهار داشت: تا ظهر روز چهارشنبه 6692 بیمار بستری در سراسر استان ثبت شده که از این تعداد 1752 نفر در بخش مراقبت‌های ویژه هستند اما نکته قابل تامل اینجاست که تنها در 24 ساعت یعنی از روز سه شنبه 22 تیرماه تا چهارشنبه روند قابل توجه رشد تعداد مراجعه کنندگان به مراکز درمانی استان جهشی قابل توجه داشته است.

وی گفت: در این دوره 1100 بیمار به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 280 مورد به دلیل وخامت شرایط بالینی مستقیم به بخش مراقبت‌های ویژه اعزام شده‌اند و این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از شرایط هفته‌های آینده استان تهران باشد.

فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران تاکید مجدد به موضوع افزایش تعداد مراجعه به مراکز درمانی گفت : عدد مولد پایه کرونا در تهران نزدیک 1.2 است و تقریبا در 14 روز آینده بعید است که تغییری در آن حاصل شود.

واقعیت سوش دلتا هفته آینده مشخص می‌شود

در همین حال نگاه آماری دقیق به روند فعالیت ویروس دلتا از ابتدای تایید ورودش به کشورمان نشان می‌دهد روند صعودی بیماری‌زایی و قدرت ایجاد بیماری در افراد مبتلا بسیار بیشتر از سوش قبلی با ویروس انگلیسی است، بنابراین از آنجا که تقریباً دو هفته از سرایت این ویروس به سایر نقاط کشور به‌جز جنوب شرقی و جنوب کشور گذشته اکنون روند بیماری‌زایی در مناطقی که تازه آلوده‌ شده‌اند افزایش چشمگیری داشته و به همین ترتیب میزان بستری بخش مراقبت‌های ویژه نیز گسترش یافته است.

البته جای تردید نیست که این زنجیره‌ در برخی موارد یا همان درصد مرگ و میر رسمی که از سوی وزارت بهداشت تایید شده نهایتاً به صعودی شدن تعداد موارد فوتی ناشی از ویروس منحوس منجر می‌شود، البته کارشناسان بهداشت و درمان براین باورند که افزایش تعداد شهرستان‌های قرمز و همچنین فعالیت گسترده ویروس دلتا در بیشتر نقاط کشور اتفاقی است که واقعیت این نوع از ویروس کرونا را در هفته‌های آینده برای نظام بهداشت و درمان و البته هموطنان نمایان خواهد کرد چون این روند تنها قله کوه یخ است.

افزایش شهرهای قرمز و لزوم برخورد قاطعانه با متخلفان 

بنابر اعلام وزارت بهداشت، خیز پنجم کرونا با سویه هندی در حال اوج‌گیری در تمام مناطق کشور است و متاسفانه عادی انگاری هموطنان در بسیاری از مناطق باعث شده تا در آخرین رنگ‌بندی کرونایی کشور 169 شهرستان در وضعیت قرمز، 166 شهرستان در وضعیت نارنجی و 113 شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار گیرند.

بر این اساس شهرستان‌های میانه (استان آذربایجان شرقی)، شهرضا، لنجان، نائین (استان اصفهان)، فردیس، نظرآباد (استان البرز)، قدس، ملارد، پیشوا (استان تهران)، بیرجند، طبس (استان خراسان جنوبی)، درگز، سبزوار، سرخس، کاشمر، گناباد (استان خراسان رضوی)، شوش (استان خوزستان)، سمنان (استان سمنان)، ایرانشهر (استان سیستان و بلوچستان)، خنج (استان فارس)، البرز، بوئین زهرا، تاکستان، قزوین (استان قزوین)، قم (استان قم)، بروجرد (استان لرستان)، بابلسر، تنکابن (استان مازندران)، ساوه (استان مرکزی)، ملایر، نهاوند، کبودرآهنگ (استان همدان)، زرند (استان کرمان)، کنگاور (استان کرمانشاه)، کهگیلویه (استان کهگیلویه و بویر احمد)، بندرگز، ترکمن، رامیان، مراوه تپه، کلاله (استان گلستان)، ابرکوه (استان یزد)  نیز از امروز 24 تیر 1400 در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند.

این درحالی است که کارشناسان بهداشت و درمان براین باورند که اهمیت اجرای دقیق پروتکل‌های بهداشتی در شرایط فعلی یکی از راهکارهای غیرقابل انکار برای مدیریت شرایط است از این رو لازم است مسئولان علاوه بر بازرسی‌های هدفمند نسبت به اجرای این پروتکل‌ها برخورد قاطعانه و قانونی با افرادی که در این زمینه تخلف کرده‌اند را نیز در دستورکار خود قرار دهند.

منبع: تسنیم

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه