اخبار روز| اخبار اجتماعی| مرخصی زایمان

خبر مهم درباره مرخصی زایمان

شرایط برخورداری بیمه‌شدگان زن از ۹ ماه مرخصی زایمان اعلام شد.

خبر مهم درباره مرخصی زایمان
کدخبر : 1780
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی شرایط برخورداری بیمه شدگان زن از ۹ ماه مرخصی زایمان، مدارک مورد نیاز، نحوه تقاضا، نحوه محاسبه مبلغ و...، را تشریح کرد.

مهدی شکوری در خصوص اینکه مرخصی زایمان به کدام گروه از بیمه شدگان تعلق می‌گیرد، گفت: ‬ مرخصی زایمان در زمره تعهدات کوتاه مدت این سازمان است و به بیمه‌شدگان زن شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تأمین‌اجتماعی که دارای رابطه مزدبگیری با کارفرما باشند، پرداخت می‌شود.

وی‬ به شرایط بیمه‌شدگان برای استفاده از آن اشاره کرد و افزود: براساس ماده ۶۷ قانون تأمین اجتماعی بیمه‌شدگان زن که طی یک سال قبل از زایمان، سابقه پرداخت حق بیمه ۶۰ روز کار را داشته باشد می‌تواند به شرط عدم اشتغال به کار و مزدبگیری، از کمک بارداری استفاده کنند. ضمن آنکه بیمه شده باید در تاریخ شروع استراحت، مشغول به کار بوده و یا در مرخصی ‌استحقاقی باشد.

مدیر کل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در مورد استفاده بیمه شدگان نیز گفت: محدودیتی در مرتبه استفاده از مرخصی زایمان نبوده و بابت هر زایمان در صورت احراز شرایط قانونی قابل پرداخت است.

مدت زمان مرخصی زایمان

وی با اشاره به اینکه مدت مرخصی زایمان برای تمامی بیمه شدگان مشمول، یکسان است تاکید کرد: برای زایمانهای یک قلو و دو قلو ۹ ماه و برای وضع حملهای سه قلو و بیشتر، یکسال است.

شکوری در پاسخ به این سوال که سال‌های گذشته بسیاری از بیمه شدگان برای استفاده از ۹ ماه مرخصی زایمان به دیوان عدالت اداری مراجعه و شکایت تنظیم می‌کردند، چه تعداد شکایت علیه سازمان ثبت می‌شد و چه مشکلاتی در این خصوص ایجاد شده بود ادامه داد: در سال ۱۳۹۹ حدود ۱۷ هزار دادخواست در دیوان عدالت اداری برای پرداخت ۹ ماه کمک بارداری علیه این سازمان ثبت شد که اجرای دادنامه‌های مذکور علاوه بر مشکلات اداری و حقوقی بار مالی قابل توجهی را به سازمان تأمین اجتماعی تحمیل کرد که خوشبختانه با صدور مصوبه در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰ توسط دولت، مشکلات مربوط به نحوه تأمین بار مالی مربوط به افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه و همچنین ضرورت مراجعه مردم به دیوان عدالت اداری مرتفع شد.

وی تاکید کرد: سال گذشته ۱۹۲ هزار و ۳۱۵ سند کمک بارداری به مبلغ ۵۵۰ میلیارد تومان و در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ نیز ۹۲ هزار و۷۸۴ سند کمک بارداری به مبلغ ۳۵۰ میلیارد تومان صادر و به حساب متقاضیان واریز شده است.

ثبت‌نام غیرحضوری و مدارک مورد نیاز

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی در پاسخ به این سوال که بیمه شدگان برای برخورداری از مرخصی زایمان چگونه باید اقدام کنند و آیا به شیوه غیرحضوری می‌توانند درخواست دهند اظهار داشت: به منظور تسهیل در پرداخت مرخصی زایمان به مادران و کاهش مراجعه آنان به واحدهای اجرایی، امکان ارائه درخواست و بارگذاری مستندات و مدارک مربوطه از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری به نشانی ES.tamin.ir فراهم شده است.

به گفته وی، برای استفاده از مرخصی زایمان لازم است گواهی ولادت یا شناسنامه نوزاد، شناسنامه بیمه شده و گواهی پزشک متخصص در سامانه خدمات غیرحضوری بارگذاری شود. ضمناً با بهره گیری از سرویس‌های سایر مراجع ذیربط از جمله سازمان ثبت احوال کشور کنترل‌هایی در زمینه تاریخ ولادت فرزند و ارتباط نسبی مادر و فرزند به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

شکوری در خصوص اینکه آیا بیمه شدگان زن باردار می‌توانند قبل از زایمان از مرخصی زایمان استفاده کنند نیز گفت: بیمه شده می‌تواند حداکثر سه ماه از مدت مرخصی بارداری را قبل از تاریخ زایمان استفاده کند، ضمناً در صورت ابتلاء بیمه شده به بیماری‌هایی که سلامت جنین یا مادر را تهدید می‌کند، متقاضیان می‌توانند با ارائه گواهی پزشک متخصص و تأیید شورای پزشکی، در دوره بارداری از غرامت دستمزد ایام بارداری و مازاد بر استراحت زایمان استفاده کنند.

او در مورد محاسبه مبلغ مرخصی زایمان نیز افزود: میزان کمک هزینه بارداری، معادل دوسوم آخرین مزد یا حقوق بیمه‌شده است که با در نظر گرفتن روزهای استراحت پرداخت می‌شود./ مهر

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه