به گفته یک نماینده مجلس، در سال پیش‌رو خانواده‌های سه دهک پولدار حذف می‌شود، در عوض دهک‌های پایین جامعه یارانه‌های‌شان سه برابر می‌شود.

افزایش ۳ برابری یارانه‌ها در امسال |  یارانه چند نفر افزایش می‌یابد؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گفته یک نماینده مجلس، در سال پیش‌رو خانواده‌های سه دهک پولدار حذف می‌شود، در عوض دهک‌های پایین جامعه یارانه‌های‌شان سه برابر می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از نماینده مجلس در جدیدترین اظهارنظر درباره واریز یارانه‌ها گفته است: در سال ۱۴۰۱ کشور به ۱۰ دهک تقسیم می‌شود. خانواده‌های سه دهک پولدار حذف می‌شود، در عوض دهک‌های پایین جامعه یارانه‌های‌شان سه برابر می‌شود.

ابوترابی گفته است: این اختلاف و شکاف طبقاتی که طبق آمار مراکز بین الملل در دولت قبل ایجاد شده بود، در دولت سیزدهم امید داریم به حداقل برسانیم.

پیش از این مجلس در خصوص خانوارهایی که مشمول افزایش سه برابری یارانه‌ها می‌شوند اعلام کرد بود که شرط افزایش سه برابری یارانه این است که خانوارها جزو چهار دهک اول درآمدی جامعه باشند. سرپرست خانوار در دستگاه دولتی شاغل نباشد و از همه مهم‌تر اینکه خانواده حداقل سه فرزند داشته باشد.

در آبان ماه نیز که موضوع افزایش سه برابری یارانه‌ها مطرح شد، شرایط زیر برای مشمولان در نظر گرفته شد:

۱-خانوار جز چهار دهک درآمدی اول جامعه باشد. یعنی خانوارهایی که درآمد ماهانه آنها زیر سه میلیون تومان باشد جزو چهار دهک اول جامعه محسوب می‌شوند.

۲- سرپرست خانوار نباید کارمند دولت باشد و در دستگاه‌های دولتی کار کند.

۳- خانواده باید حداقل سه فرزند داشته باشد.

نکته مهمی که در این طرح وجود دارد این است که فقط یارانه فرزندان سه برابر می‌شود و گویا یارانه پدر و مادر به روال قبل ادامه پیدا می‌کند و اضافه نمی‌شود.

سه دهک اول حدود ۲۵ میلیون نفر از جمعیت کشور را شامل می‌شوند. این افراد معمولا کسانی هستند که کارمند دولت نیستند، یعنی حقوق ثابت ندارند. همچنین خودرو یا مسکنی به نام خود ندارند.

 

عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از افزایش یارانه 3 دهک اول درآمدی در سال 1401 خبر داده است.

حجت عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یارانه ۳ دهک اول درآمدی که تعداد آن‌ها بیشتر از  مددجویان تحت پوشش کمیته امداد و سازمان‌ بهزیستی هستند، در سال جاری افزایش پیدا می‌کند.

یارانه بگیرانی که در ۱۴۰۰ حذف نشدند

در سال ۱۴۰۰ دولت دو یارانه نقدی و معیشتی بنزین را به صورت مرتب هر ماه واریز کرد. همچنین در سه مرحله یارانه مناسبتی پرداخت شد که شامل یارانه ماه رمضان، یارانه ۲۲ بهمن ماه و یارانه عید نوروز می‌شود.

دولت در بودجه سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴۲٫۸ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی ۴۵ هزار تومانی بودجه تعیین کرد. همچنین برای اجرای طرح حمایت معیشتی خانوارها ۳۱ هزار میلیارد تومان در نظر گرفت.

دولت در امسال ۱۲ نوبت به حدود ۷۸ میلیون نفر یارانه نقدی پرداخت کرد. مبلغ این یارانه همانند مرحله اول ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر نفر بود. قرار بود سه دهک از این یارانه بگیران حذف شوند که عملی نشد.

دومین یارانه نیز به طور مرتب هر ماه واریز شد. مبلغ یارانه معیشتی بنزین بین ۵۵ تا ۲۰۵ هزار تومان برای هر خانوار بود. در واقع خانوارهای پنج نفره و بیشتر مبلغ ۲۰۵ هزار تومان و خانوارهای تک نفره مبلغ ۵۵ هزار تومان دریافت کردند.

یارانه‌های حمایتی دولت در سال ۱۴۰۰

دولت در سالی که گذشت دو یارانه مناسبتی هم پرداخت کرد، یکی یارانه ۲۲ بهمن ماه و دیگری یارانه عید نوروز.

مبلغ یارانه ۲۲ بهمن ماه ۱۰۰ هزار تومان بود و به گفته سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به چهار دهک اول پرداخت شد. حدود ۳۲ میلیون نفر این یارانه را در روز ۲۲ بهمن ماه دریافت کردند.

دومین یارانه نیز که قبل از شروع سال ۱۴۰۱ پرداخت شد یارانه نوروز بود. مبلغ این یارانه ۱۵۰ هزار تومان بود. مشمولان این یارانه از یارانه ۲۲ بهمن ماه متفاوت بودند. دولت اعلام کرد که یارانه نوروز به کسانی داده شد که سهام عدالت ندارند.

در واقع چون حدود ۴۳ میلیون نفر در اسفند ماه سود سهام عدالت دریافت کردند، دولت برای حمایت از جاماندگان یارانه نوروز واریز کرد.

هر دو یارانه ۲۲ بهمن و نوروز با اعتراضاتی همراه شد. بسیاری از کسانی که خود را مستحق دریافت یارانه می‌دانستند، انتقاد کردند که چرا دولت آنها را از لیست مشمولان حذف کرده است.

اولین کمک حمایتی دولت به یارانه مختص ماه رمضان مربوط می‌شود.

در طرح یارانه ماه رمضان، به خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانوارهای پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز می‌شد؛ اما مبلغ واریزی حدود ۲۰ هزار تومان کمتر بوده است که در مجموع ۶۰ میلیون نفر رقم قابل توجهی می‌شود.