پیشنهاد ویژه https://www.pishnahadevizheh.com رسانه خبری اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی Mon, 26 May 2025 15:24:44 +0000 fa-IR hourly 1 پیشنهاد ویژه رسانه خبری اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی false خبری شوکه کننده در مورد مصرف بالای این دارو های مسکن در ایران! | ایرانیان در مصرف داروهای مسکن زیاده روی میکنند!! https://www.pishnahadevizheh.com/بخش-%da%af%d9%88%da%af%d9%84-%d9%86%db%8c%d9%88%d8%b2-34/24592-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%b4%d9%88%da%a9%d9%87-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%b5%d8%b1%d9%81-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%af https://www.pishnahadevizheh.com/بخش-%da%af%d9%88%da%af%d9%84-%d9%86%db%8c%d9%88%d8%b2-34/24592-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%b4%d9%88%da%a9%d9%87-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%b5%d8%b1%d9%81-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%af#respond Sat, 06 Apr 2024 16:26:08 +0000 به اذعان مسئولان سازمان بیمه سلامت ایران، در سال ۱۴۰۲ نیز مانند سال ۱۴۰۱، داروهای بیماران دیابتی و قلبی و عروقی پرمصرف‌ترین داروها در کشور بودند.

ایرانی‌ها چه دارویی را بیشتر می‌خورند؟

امیرحسین حبیبیان، معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، در این باره اعلام کرد: بر اساس اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک، در سال ۱۴۰۲ مثل سال ۱۴۰۱ پُرمصرف‌ترین دارو‌های کشور ابتدا دارو‌های بیماران دیابتی و در رتبه بعدی دارو‌های بیماران قلبی و عروقی بوده‌اند.

حبیبیان افزود: اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، ۱۱۶ قلم داروی تجویز شده در فهرست گران‌ترین دارو‌های تجویزی در کشور است که این دارو‌ها بیشتر برای بیماران خاص و صعب‌العلاج، مصرف شده است.

داروی سقط جنین

وی گفت: برخی از این داروها، بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. برای بیماران مبتلا به موکوپلی ساکاریدوز نیز داروی تجویزی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان نیز در این سامانه ثبت شده است که به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به اینکه پُر مصرف‌ترین دارو‌های کشور، مربوط به بیماران دیابتی است، افزود: تعداد ۲۴۰ میلیون داروی متفورمین در سال ۱۴۰۲ تجویز شده که در مقایسه با سال قبل از آن ۳۰ درصد افزایش داشته است و پس از آن دارو‌های آ اس آ و لوزارتان که در پُرفشاری خون استفاده می‌شوند، قرار دارند.

وی همچنین گفت: در ۱۵ استان کشور پر مصرف‌ترین دارو‌ها ابتدا دارو‌های بیماران دیابتی و در رتبه بعدی دارو‌های بیماران قلبی و عروقی است که عبارتند از استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، اردبیل، همدان، قزوین، قم، اصفهان، یزد، کردستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، البرز، زنجان و گیلان. در ۱۶ استان کشور نیز پر مصرف‌ترین ابتدا دارو‌های بیماران قلبی و عروقی و در رتبه بعدی دارو‌های بیماران دیابتی است که عبارتند از استان‌های تهران، سمنان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان و بوشهر.

حبیبیان ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ همچنان داروی انسولین قلمی، پُر هزینه‌ترین داروی تجویزی بوده که مبلغی بالغ بر ۴۴۰ میلیارد تومان برای این دارو از سوی سازمان بیمه سلامت هزینه شده است.

معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، با اشاره به افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی صدور نسخه‌های الکترونیک در ماه‌های مختلف سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن، گفت: از ابتدای اجرای طرح نسخه الکترونیک تا کنون بیش از ۲۹۰ میلیون نسخه الکترونیک ثبت شده که در ماه‌های انتهایی سال ۱۴۰۲ حدود ۱۲ میلیون نسخه در ماه در سطح کشور توسط پزشکان تجویز شده است.

امیرحسین حبیبیان، معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران، در این باره اعلام کرد: بر اساس اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک، در سال ۱۴۰۲ مثل سال ۱۴۰۱ پُرمصرف‌ترین دارو‌های کشور ابتدا دارو‌های بیماران دیابتی و در رتبه بعدی دارو‌های بیماران قلبی و عروقی بوده‌اند.

حبیبیان افزود: اطلاعات سامانه نسخه الکترونیک در سال ۱۴۰۲ نشان می‌دهد، ۱۱۶ قلم داروی تجویز شده در فهرست گران‌ترین دارو‌های تجویزی در کشور است که این دارو‌ها بیشتر برای بیماران خاص و صعب‌العلاج، مصرف شده است.

وی گفت: برخی از این داروها، بیش از ۷۰ میلیون تومان قیمت دارد. برای بیماران مبتلا به موکوپلی ساکاریدوز نیز داروی تجویزی با قیمتی بیش از یک میلیارد تومان نیز در این سامانه ثبت شده است که به صورت رایگان در اختیار این بیماران قرار گرفته است.

داروی ضد کرونا

درمان درد های مفصلی بدون دارو های شیمایی

آنتی‌بیوتیک‌ها جزء داروهای مهم محسوب می‌شوند که نقش جدی در سلامت ما دارند و با عفونت‌های باکتریایی مقابله می‌کنند. البته باید دانست که مصرف بی‌رویه و غیرضروری این داروها زمینه‌ساز مقاومت دارویی می‌شود و فقط با نظر پزشک مجاز است.در کنار این داروها می‌توان خوراکی‌هایی با تاثیر مشابه را نیز در رژیم غذایی گنجاند تا روند بهبودی تسریع شود.در ادامه این مطلب، به مواد غذایی اشاره خواهیم کرد که خاصیت آنتی بیوتیکی دارند. این مواد غذایی عبارتند از:

 عسل

عسل تاثیر مطلوبی در مقابله با عفونت‌ها دارد و به بهبود جراحات کمک می‌کند. عسل یکی از بهترین انتخاب‌های غذایی در صورت ابتلا به گلودرد است زیرا باکتری‌های گلو را از بین می‌برد و مخاط دردناک را تسکین می‌دهد. گنجاندن عسل در رژیم غذایی همچنین سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

سیر

سیرخبری شوکه کننده در مورد مصرف بالای این دارو های مسکن در ایران! | ایرانیان در مصرف داروهای مسکن زیاده روی میکنند!!

سیر از قرن‌ها پیش برای از بین‌بردن عفونت‌های باکتریایی کاربرد داشت. مطالعات نشان می‌دهد سیر نقش موثری در مقابله با باکتری‌هایی مانند سالمونلا، ای‌کولای و استرپتوکوک که عامل بسیاری از بیماری‌ها است، دارد. بررسی‌ها حاکی از آن است که سیر می‌تواند در درمان بعضی عفونت‌های باکتریایی گوش نیز موثر باشد. ترکیبات مختلف در سیر به‌خصوص آلیسین عامل این تاثیر هستند.

منبع: فردا نیوز

]]>
https://www.pishnahadevizheh.com/بخش-%da%af%d9%88%da%af%d9%84-%d9%86%db%8c%d9%88%d8%b2-34/24592-%d8%ae%d8%a8%d8%b1%db%8c-%d8%b4%d9%88%da%a9%d9%87-%da%a9%d9%86%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d9%85%d8%b5%d8%b1%d9%81-%d8%a8%d8%a7%d9%84%d8%a7%db%8c-%d8%a7%db%8c%d9%86-%d8%af/feed 0
کمبود شدید دارو در کشور https://www.pishnahadevizheh.com/بخش-%da%af%d9%88%da%af%d9%84-%d9%86%db%8c%d9%88%d8%b2-34/3522-%da%a9%d9%85%d8%a8%d9%88%d8%af-%d8%b4%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1 https://www.pishnahadevizheh.com/بخش-%da%af%d9%88%da%af%d9%84-%d9%86%db%8c%d9%88%d8%b2-34/3522-%da%a9%d9%85%d8%a8%d9%88%d8%af-%d8%b4%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1#respond Tue, 14 Dec 2021 20:34:43 +0000 سیدعلی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان کشور درباره کمبود برخی داروها در داروخانه ها به "تهران ما سلامت" رادیو تهران گفت: پیش از این کمبود دارو مربوط به داروهای خارجی و داروهای بیماری‌های خاص بود اما در حال حاضر برای تامین برخی داروهای ایرانی مثل "تتراسایکلین "و "کلیدینیوم سی" هم مشکل داریم. این کمبود در کشور ما بی‌سابقه است.

وی گفت: عمدتا مواد اولیه این داروها وارداتی است و باید با ارز 4200 تومانی وارد شوند . سندیکای داروسازی ادعا می کند ارز دولتی به موقع تخصیص نمی‌یابد و این امر موجب شده با کمبود دارو مواجه باشیم و چون برای این داروها جایگزینی ندارد مردم برای تهیه آنها با مشکل مواجه شده‌اند.

فاطمی تصریح کرد: متاسفانه چشم انداز خوبی پیش روی ما نیست. قرار است ارز ترجیحی که با سختی در اختیار واردکنندگان دارویی قرار می‌گیرد با ارز نیمایی جایگزین شود تا قیمت واقعی دارو مشخص شود. صرفه جویی حاصل از اختلاف قیمت ارز دولتی و ارز نیمایی برای دولت منبع خوبی است که می‌تواند از طریق سازمان‌های بیمه گر به بیماران داده شود. تازمانیکه این مسئله حل نشود همچنان کمبودها وجود خواهد داشت.

دارو

وی افزود: قرار بود ارز ترجیحی حذف شود ولی اخیرا وزیر بهداشت گفته اند این ارز حذف نخواهد شد.البته اگر ارز  به موقع تامین شود و قیمت داروها ثابت بماند مشکلی نیست ولی واقعیت این است که به جز مواد موثره ساخت دارو، مواد جانبی، ادوات بسته بندی رو به افزایش است و از طرفی دیگر قیمت اصلی داروها به موقع در کمیسیون قیمت گذاری انجام نمی شود . تولید برخی داروها با زیان همراه است به همین دلیل تولیدکننده مقادیر آن را کاهش می‌دهد. نتیجه توقف تولید دارو یعنی مشکلات مردم و کمبود بسیاری از داروها.  به طوریکه در حال حاضر بیش از 150 قلم دارو کمیاب و نایاب هستند.

فاطمی در پاسخ به این پرسش که نوسان قیمت ارز موجب قیمت گذاری مجدد داروها می شود؟ گفت: ارز 4200 تومانی فقط به داروهای وارداتی ساخته شده و مواد موثره جهت تولید دارو تعلق می گیرد در حالیکه مواد جانبی و حتی حقوق پرسنل هم باید تامین شود که بر قیمت تمام شده داروی تولید داخل موثر است. یکی از دلایل کمبود دارو به دلیل کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌ها و عدم تخصیص ارز است اگر وضعیت همینگونه پیش برود تا پایان سال با کمبود بیشتر دارو مواجه خواهیم بود.

وی گفت: در حال حاضر اصلی ترین مشکل تامین ارز تخصیصی است. در بودجه برای داروهای وارداتی حدود 2.2 میلیارد دلار پیش بینی شده بود که تا کنون نیمی از آن تخصیص پیدا کرده است و دولت پول زیادی ندارد که بتواند منبع مالی تولیدکنندگان را تامین کند. اگرچه رئیس جمهور دستور داده تا ارز به واردکنندگان داده شود اما تا این مواد تبدیل به دارو شود زمان نیاز دارد.

نایب رئیس انجمن داروسازان کشور اظهار داشت: مشکل انسولین نسبت به اوایل تابستان کمتر شده ولی همچنان مشکلات برای داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج وجود دارد و به داروهای سیستم گوارش  و آنتی بیوتیک هم رسیده است.

وی پیشنهاد داد: ارز دارو باید تک نرخی شود. ارز یارانه ای نباید به واردکنندگان داده شود. این یارانه باید به مردم داده شود تا دارو از داخل کشور به خارج قاچاق نشود. اختلاف قیمت بین ارز دولتی و آزاد موجب شده داروها از کشور خارج شود. بحث روانی کمبود دارو هم باعث می‌شود برخی از مردم دارو را در خانه ها انباشت کنند که به کمبود بیشتر دارو دامن می‌زند.

فاطمی سوء مدیریت را یکی دیگر از عوامل کمبود دارو عنوان کرد و گفت: این اتفاق را پیش از این در خصوص تامین سرم شاهد بودیم که تا امروز تبعات آن ادامه دارد و سرم به صورت سهمیه ای به داروخانه ها داده می شود.

 

]]>
https://www.pishnahadevizheh.com/بخش-%da%af%d9%88%da%af%d9%84-%d9%86%db%8c%d9%88%d8%b2-34/3522-%da%a9%d9%85%d8%a8%d9%88%d8%af-%d8%b4%d8%af%db%8c%d8%af-%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%88-%d8%af%d8%b1-%da%a9%d8%b4%d9%88%d8%b1/feed 0