کالا کارت | کالابرگ الکترونیک

آغاز واریز کالا کارت در حساب سرپرستان | کالا کارت چه کسانی شارژ نمی شود؟

دولت و وزارت اقتصاد به دنبال پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی هستند و پرداخت نقدی به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور نیست.

آغاز واریز کالا کارت در حساب سرپرستان | کالا کارت چه کسانی شارژ نمی شود؟
کدخبر : 9772
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالا کارت تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالا کارت از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالا کارت تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالا کارت هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالا کارت می پردازیم.

کالا کارت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: دولت و وزارت اقتصاد به دنبال پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی هستند و پرداخت یارانه نقدی به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور نیست.

غلامرضا مرحبا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های لازم برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به مردم وجود دارد،گفت: زیر ساخت‌های فنی و تکنولوژیک لازم برای ارائه کالابرگ الکترونیکی در کشور وجود دارد چرا که مواردی از جمله کارت سوخت و غیره در کشور فعال هستند.

وی در پاسخ  به این پرسش که اگر کالابرگ الکترونیکی به زودی ارائه نشود و پرداخت یارانه به صورت نقدی به مردم ادامه داشته باشد، چه عواقبی برای اقتصاد خواهد داشت، بیان کرد: دولت به عنوان مجری این طرح و مجلس به عنوان نهاد نظارتی به دنبال تداوم پرداخت یارانه نقدی نیستند و چنین اراده‌ای در کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: دولت و وزارت اقتصاد به دنبال پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی هستند و پرداخت نقدی به هیچ وجه به نفع اقتصاد کشور نیست.

مرحبا با بیان اینکه واژه کالابرگ یادآور کوپن در دهه 60 است، گفت: این کارت اصلاً مانند کوپن نیست و مانند این کارت را بسیاری از کارمندان دارند و می‌توانند از طریق آن خرید انجام دهند لذا بهتر است درباره این کارت از واژه کارت خرید یا کارت اعتباری استفاده کنیم.

کالا کارت

با ارائه کالابرگ قیمت کالاها ارزان می شود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفـت: مردم انتظار دارند براساس قانون، اقلام کالاهای اساسی به همان نرخ شهریور ۱۴۰۰ برگشته، که تا حدودی از کوچکتر شدن سفره‌هایشان کاسته شود.

اصغر سلیمی  در رابطه با لزوم اجرای دقیق قانون بودجه سال 1401 در خصوص ارائه کالابرگ الکترونیک گفت: مجلس در بودجه سال جاری دولت را ملکف کرده تا در صورت اصلاح یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی، اقدام به توزیع کالا برگ الکترونیک و عرضه کالاهای اساسی با نرخ شهریور 1400 کند. این در حالی است که متاسفانه بعد از گذشت 5 ماه از سال هنوز شاهد اقدام موثری در این حوزه نیستیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از طرفی دولت اخیرا لایحه ای برای اصلاح قانون بودجه سال 1401 به مجلس ارائه کرده که تکلیف دولت برای توزیع اقلام اساسی با نرخ شهریور سال 1400 را لغو کند، دولت با بهانه اینکه با اجرای کامل قانون مذکور ثبات اقتصادی به عنوان یکی از دستاوردهای دولت دچار خدشه شده و هم اکنون تبعات تورمی اصلاح یارانه ها طی شده و بازار به آرامش نسبی رسیده، می خواهد از اجرای قانون طفره رود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مردم انتظار دارند براساس قانون، اقلام کالاهای اساسی به همان نرخ شهریور 1400 برگردد، که تا حدودی از کوچک شدن روز افزون سفره‌هایشان کاسته شود. مردم به این امر امید داشته و انتظار اجرای قانون را از سوی دولت دارند. ضمن اینکه دولت مطابق با قانون از ابتدای سال مکلف به ساماندهی شبکه توزیع کالا و ارائه کالابرگ الکترونیک بوده و باید برای این مهم برنامه ریزی انجام می‌داد.

دو هفته آینده چهارمین مرحله یارانه نقدی باید به حساب سرپرستان خانوار واریز شود اما حالا یکی از نمایندگان مجلس خبر داده که احتمالا این آخرین مرحله یارانه نقدی است و دولت باید از شهریورماه کالابرگ به مردم بدهد.

این خبر را مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده و گفته: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مساله توزیع کالابرگ الکترونیک مطرح شده است اما چون زیرساخت‌ها آماده نبود، دولت یارانه‌ها را نقدی واریز کرد. اما دولت وعده داده که برای شهریور زیرساخت‌های توزیع کوپن را فراهم کند.

به گفته طغیانی، بر اساس قانون بودجه سال جاری، این وظیفه بر عهده دولت است که از شهریور ۱۴۰۱ کالاهای اساسی و ضروری را با کالابرگ الکترونیک به دست مرم برساند.

از ابتدا و پیش از حذف یارانه نقدی و معیشتی هم اخباری که از بدنه اقتصادی دولت به گوش می‌رسید مبنی بر این بود که هنوز خود دولت هم برنامه‌ای برای نحوه پرداخت یارانه جدید ندارد. چون هم مساله توزیع کالابرگ در اقتصاد ایران مطرح بود و هم مساله پرداخت نقدی یارانه‌ها.

حذف یکباره ارز ۴۲۰۰ تومانی و افزایش ناگهانی قیمت کالاهای اساسی سبب شد که دولت ناگهانی تصمیم به پرداخت یارانه نقدی بگیرد. اما از همان ماه اول دولت تاکید کرد که احتمالا این شیوه واریز موقتی است و کالابرگ یا همان کوپن جایگزین این شیوه می‌شود.

اما اکنون یکی دو ماهی هست که دولت مساله تغییر شیوه پرداخت یارانه را دیگر مطرح نمی‌کند و تنها مجلس پیگیر پرداخت کالابرگ است. پیش از این هم یکی از نمایندگان مجلس به دولت انتقاد کرده بود که احتمالا قصد دارد به پرداخت یارانه نقدی ادامه دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه