وام ودیعه مسکن | وام اجاره خانه

وام ودیعه مسکن برای این دسته از افراد | وام ودیعه مسکن 100 میلیون تومانی را چه کسانی می گیرند؟

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر روز (دوشنبه ۱۶ اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بخش هزینه ای لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور با جزء های ۱ و ۲ بند الحاقی ۳ تبصره ۱۶ ماده واحده این لایحه موافقت کردند.

وام ودیعه مسکن برای این دسته از افراد | وام ودیعه مسکن 100 میلیون تومانی را چه کسانی می گیرند؟
کدخبر : 5745
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

وام ودیعه مسکن وامی است که برای تامین تمام یا قسمتی از هزینه ودیعه واحد مسکونی مورد نیاز افراد پرداخت می‌شود و در طول دوره اجاره واحد مسکونی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. وام ودیعه مسکن در جهت کمک به مستاجران کم درآمد از سوی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ارائه می شود. وام ودیعه مسکن تا سقف 70 میلیون تومان به متقاضیان برای اجاره و پول پیش مسکن پرداخت می شود. حال برای کنترل بازار اجاره مسکن سقف وام ودیعه مسکن را دولت افزایش می دهد. در ادامه به آخرین خبر از وام ودیعه مسکن می پردازیم.وام ودیعه مسکن

نمایندگان مردم در خانه ملت با اختصاص ۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه بلند مدت حداقل ده ساله برای پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان ودیعه مسکن و ۳۰ میلیون تومان وام ضروری و جهیزیه برای هر یک از کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح از طریق بانک های عامل موافقت کردند.

براساس جزء های ۱ و ۲ بند الحاقی ۳ تبصره ۱۶ ماده واحده لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور؛

۱- مبلغ هفتاد هزار میلیارد(۷۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال تسهیلات قرض الحسنه بلند مدت حداقل ده ساله برای پرداخت یک میلیارد(۱.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال ودیعه مسکن و سیصد میلیون(۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال وام ضروری و جهیزیه برای هر یک از کارکنان و بازنشستگان فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با هماهنگی هریک از سازمان های مذکور از طریق بانکهای عامل

۲- مبلغ بیست و پنج هزار میلیارد(۲۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال از منابع جاری و سپرده قرض‌الحسنه شبکه بانکی در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران به منظور اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه به مبلغ بیست هزار میلیارد(۲۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰)ریال به خانواده شهدای دفاع مقدس و مبلغ پنج هزار میلیارد(۵.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال به خانواده شهدای جبهه مقاومت.

وام ودیعه مسکن

محمود محمودزاده با تاکید بر اینکه قیمت اجاره ناشی از قیمت ملک بوده و تحلیل‌های سه دهه نیز موید این مطلب است، گفت: وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار اجاره، راهکار توانمند کردن مستاجران را در پرداخت نرخ اجاره با ارایه تسهیلات کمک ‌ودیعه مسکن در ایام همه‌گیری کرونا در دستور کار قرار داد و عملیاتی و اجرایی کرد.

وی یادآور شد: طی ۲ سال اخیر با حمایت ستاد ملی کرونا تسهیلاتی در قالب کمک ودیعه اجاره تعیین و در اختیار مستاجران متقاضی گذاشته شد. این کمک ودیعه‌ها به توانمند کردن مستاجران کمک کرد تا بتوانند اجاره‌های خود را در ایام همه‌گیری کرونا پرداخت کنند.

وی با اعلام این‌که وزارت راه و شهرسازی برای ساماندهی بازار اجاره چند دستور کار دارد که یکی از آنها افزایش سقف وام ودیعه مسکن است، افزود: این اقدام در قالب بودجه سالانه است که چنانچه مصوب شود می‌تواند کمک موثری برای اجاره‌نشین‌ها باشد.

وی ادامه داد: همچنین نظام اجاره‌داری حرفه‌ای نیز در دستور کار است که در حال راه اندازی و تشکیل آن هستیم، با مقیاسی که نهادها و دستگاه‌هایی که به نوعی از نظر قانونی تکالیفی دارند همچون شهرداری‌ها و دستگاه‌های حمایتی در آن مشارکت داشته باشند و شرکت‌های خصوصی بتوانند وارد عرصه شوند. مقرر است تا نظام اجاره‌داری حرفه‌ای در کنار اجاره‌داری سنتی به ساماندهی بازار کمک و تاثیرات مناسبی را  در بازار اجاره ایجاد کند.

محمودزاده تصریح کرد: راه‌اندازی و تشکیل نظام اجاره‌داری مدت‌هاست در کمیسیون‌های تخصصی دولت دستور کار است که پیگیر هستیم تا هرچه زودتر به نتیجه برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: افزایش تولید و عرضه واحد مسکونی به عنوان طرح‌های حمایتی که با سیاستگذاری و برنامه‌ریزی وزارت راه و شهرسازی در حال انجام است می‌تواند موثر باشد. از سال آینده که شروع واگذاری‌ واحدهای طرح نهضت ملی مسکن است حتما تاثیرات مثبتی در بازار اجاره خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: فعال شدن مالیات که از طریق سازمان امور مالیاتی در حال پیگیری و اجرایی شدن است در کنار هم می‌تواند تاثیرات خود را در حوزه اجاره در کشور بر جای بگذارد.

وام ودیعه مسکن

برای نخستین بار در سال ۱۳۹۹ در ستاد ملی مقابله با کرونا پرداخت وام ودیعه مسکن تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان مصوب و ابلاغ شد.

این تسهیلات برای کمک به مستأجرانی بود که از شرایط کرونایی دچار خساراتی شده بودند. از همین رو در تهران به مستأجران واجد شرایط که معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی مسئول تشخیص خانوارهای مستأجر فاقد مسکن تعیین شده بود، ۵۰ میلیون تومان در ۸ کلانشهر ۲۵ و سایر شهرهای ۱۵ میلیون تومان تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود ۱۳ درصد و بازپرداخت ۳ تا ۵ ساله در نظر گرفته شد.

با توجه به اینکه در سال نخست اجرای این طرح بود، برخی سودجویان با سوءاستفاده از برخی خلأهای موجود در سامانه‌های وزارت راه و شهرسازی، توانستند با قراردادهای صوری تسهیلات ودیعه مسکن را بگیرند که به گفته وزارت راه و شهرسازی تعداد آنها زیاد نبود؛ با این حال برخی خانواده‌های مستحق این تسهیلات نتوانستند این وام را دریافت کنند.

بار دیگر برای دومین بار در دولت دوازدهم در خرداد امسال و در ستاد ملی مقابله با کرونا اعطای وام ودیعه مسکن تا سقف ۱۰ هزار میلیارد تومان با نرخ سود ۱۳ درصد از سوی تعدادی از بانک‌های عامل اعم از دولتی، خصوصی و مؤسسات اعتباری مصوب و به بانک مرکزی ابلاغ شد که این بانک سهمیه هر بانک عامل را تعیین کرد.

بنابراین سقف اعتبار در نظر گرفته شده برای وام‌های ودیعه مسکن در دو سال گذشته و جاری، ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

این بار سقف تسهیلات ودیعه مسکن در تهران در سال جاری برای کمک به مستأجران به ۷۰، اجاره نشینان کلانشهرها ۴۰ و مستأجران دیگر شهرها ۲۵ میلیون تومان افزایش یافت.

با این حال موانع گسترده‌ای از سوی بانک‌ها پیش پای متقاضیان دریافت این وام گذاشته شد و مشکلات عدیده ای برای متقاضیان واقعی و نیازمند دریافت این وام پیش آمد که درنتیجه بارها شورای پول و اعتبار، وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به بانک‌های عامل برای تسهیلات دریافت وام ودیعه مسکن تذکراتی داده شد که بعضاً این هشدارها یا مؤثر بود یا تأثیر چندانی نداشت.

اصلی ترین مانع بانک‌ها بر سر دریافت وام ودیعه مسکن، مواردی چون اخذ ضمانت‌ها و یا اصرار بر ضامن رسمی یا گواهی کسر اقساط از حقوق و امثال آن بود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه