عیدی بازنشستگان | واریز عیدی بازنشستگان

خبر خوش برای بازنشستگان | اعلام زمان پرداخت عیدی بازنشستگان

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی گفته که تمهیدات لازم برای پرداخت «عیدی‌»ها فراهم شده است و به محض دریافت مصوبه هیات وزیران، عیدی مستمری بگیران را در کمترین زمان ممکن پرداخت خواهیم کرد.

خبر خوش برای بازنشستگان | اعلام زمان پرداخت عیدی بازنشستگان
کدخبر : 5078
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

موضوع عیدی بازنشستگان یکی از مباحثی است که در ماه های پایانی سال به چالش بزرگ دولت تبدیل شده است. عیدی بازنشستگان برخلاف دیگر قشر های کاری جامعه متناسب با حقوق پرداخت نمی شود . و هر ساله تغییر کم میزان عیدی بازنشستگان موجب نارضایتی در جامعه می شود. رییس کانون بازنشستگان کارگری تهران نیز گفته عیدی بازنشستگان مانند بازنشستگان کشوری پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین جزییات از عیدی بازنشستگان می پردازیم.

عیدی بازنشستگان

بر اساس اعلام معاون بیمه ای سازمان تامین اجتماعی شرط پرداخت عیدی بازنشستگان دریافت مصوبه از سوی هیات وزیران است.

او در خصوص زمان واریز عیدی گفت، تصور می‌کنم تا پایان بهمن ماه این اتفاق بیفتد؛ هر زمان که مصوبه برسد ما آمادگی لازم را برای پرداخت داریم.

​ واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی از امروز چهارشنبه ۲۰ بهمن ماه آغاز می‌شود.

مبلغ احتمالی برای عیدی امسال بازنشستگان و کارمندان دولت حدود ۱٫۵ میلیون تومان است که در مقایسه با پارسال افزایش نداشته و مردم نسبت به آن معترض هستند.

با این که چهار روز به شروع واریز حقوق باقی مانده اما هنوز میزان عیدی بازنشستگان مشخص نشده است.

بر اساس ماده ۷۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، میزان امتیاز عیدی برای هر سال ۵۰۰۰ است که با در نظر گرفتن ضریب حقوق تعیین شده توسط هیات وزیران میزان عیدی تعیین می شود. طبق مصوبه هیات وزیران برای امسال ضریب حقوق شاغلان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت ۳۰۴۸ ریال است، در این حالت عیدی برای سال جاری یک میلیون و ۵۲۴ هزار تومان خواهد بود.

زمزمه‌هایی که از دولت به گوش می‌رسد نیز همان رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. نکته اینجاست که معمولا میزان عیدی نسبت به سال گذشته رقم بیشتری است. به عنوان مثال در بودجه سال گذشته میزان عیدی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد اما دولت به آن افزود و مبلغ ۱٫۵ میلیون تومانی را مصوب کرد.

براساس این رویه دولت باید مبلغ عیدی امسال را افزایش دهد. اگر دولت تصمیم بگیرد میزان افزایش مبلغ عیدی هم‌پای تورم باشد، با نرخ تورم بیش از ۴۰ درصدی مبلغ عیدی بیش از دو میلیون تومان برآورد می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در این خصوص گفته است: تلاش می‌کنیم که عیدی بازنشستگان در موعد مقرر پرداخت شود، هر چند مبلغ آن هنوز اعلام نشده و دولت باید مصوب کند که بعد از طی همه این مراحل، آن را اعلام می‌کنیم.

 طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۰ میزان عیدی کارکنان دولت یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پیش بینی شده است و در جلسه هیات دولت نیز مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری به تصویب نهایی می‌رسد.

هر رقمی که به عنوان عیدی کارکنان دولت در بودجه تعیین شود همان رقم به عنوان عیدی بازنشستگان کشوری مشخص خواهد شد و سازمان تامین اجتماعی نیز براساس رقم عیدی که هیات دولت برای بازنشستگان کشوری تعیین می‌کند، به بازنشستگان خود پرداخت می‌کند.

در بودجه سال ۹۹ عیدی کارکنان یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود، ولی در نهایت با توجه به تغییرات ضریب، هیأت دولت در پایان سال میزان عیدی را یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین کرد. در بودجه ۱۴۰۰ نیز برآورد عیدی کارکنان یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برآورد شده که ممکن است با تغییرات اعمال شده در هیات دولت رقمی بالاتر مصوب شود.

هر رقمی که به عنوان عیدی کارکنان دولت در بودجه تعیین شود همان رقم به عنوان عیدی بازنشستگان کشوری مشخص خواهد شد و سازمان تامین اجتماعی نیز براساس رقم عیدی که هیات دولت برای بازنشستگان کشوری تعیین می‌کند، به بازنشستگان خود پرداخت می‌کند.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران درباره نحوه محسابه عیدی امسال بازنشستگان تامین اجتماعی توضیحاتی ارائه کرد.

عیدی بازنشستگان

روزهای گذشته نیز انتشار نقل قولی از رئیس کانون بازنشستگان حاکی از این بود که امسال نیز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی کم‌تر از یک پایه حقوقی است. در این خبر آمده بود که میزان عیدی بازنشستگان مشخص نیست و تلاش بر این است که عیدی معادل یک حقوق باشد.

دهقان‌کیا در پاسخ به این سوال که عیدی بازنشستگان، امسال چه قدر خواهد بود، با تکذیب گفته‌ای مبنی بر اینکه سعی می‌شود تا عیدی بازنشستگان به اندازه یک ماه حقوق باشد، گفت: مبلغ مشخص نیست؛ اما عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی نیز همانند بازنشستگان کشوری محاسبه خواهد شد.

دهقان‌کیا در مصاحبه‌ای دیگر گفته بود: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل باید بین ۱۰ میلیون تا ۱۱ میلیون تومان باشد تا بتوانند زندگیشان با شرایط فعلی اقتصادی، گرانی مسکن و... تامین کنند اما یک حداقل بگیر تامین اجتماعی با ۳۰ سال سابقه درحال‌حاضر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال سابقه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و این شکافی است که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است.

همچنین او گفته بود: از سویی دیگر دولت ۴۵۰هزار میلیارد تومان به ما بدهکار است و اصلا واکنشی نشان نمی‌دهد. با این وضعیت ماهانه بین ۵ تا ۶هزار میلیارد تومان کسری داریم که برای بودجه ۱۴۰۱ ممکن است این رقم به ماهانه ۱۱هزار میلیارد تومان برسد. دولت بایستی به جای پولی که به سازمان بدهکار است، شرکت‌های سودده خود را واگذار کند. زیرا ما متناسب‌سازی انجام دادیم که منابع پایدار ندارد. بهتر است به ما شرکت‌ها سودده را بدهند که از این طریق کسری خود را جبران کنیم. اول باید منابع ما را بازگردانند و بعد خودمان ببینیم اگر منابع و مصارف نمی‌خواند، اصلاحات را انجام دهیم و به صورت لایجه و طرح به مجلس دهیم و موضوع را حل و فصل کنیم. مادامی که دست دولت در جیب تامین اجتماعی است، شرکای اجتماعی امکان ندارد با طرح‌های پارامتریک مثل افزایش سن بازنشستگی و... موافقت کنند.

علی دهقان کیا، رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران، گفت: هنوز برای تعیین تکلیف رقم عیدی بازنشستگان هیچ اقدامی انجام نشده است و تلاش می شود میزان عیدی بازنشستگان به یک ماه حقوق برسد.

به گفته رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران همسان سازی حقوق بازنشستگان طی دو مرحله اجرا شده است اما کانون بازنشستگان در جریان است که حداقل بگیران تامین اجتماعی هنوز مستمری کمی را دریافت می‌کنند و مطالبتشان را نادیده نمی‌گیرد.

وی افزود: حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل باید بین ۱۰ میلیون تا ۱۱ میلیون تومان باشد تا بتوانند زندگیشان با شرایط فعلی اقتصادی، گرانی مسکن و... تامین کنند اما یک حداقل بگیر تامین اجتماعی با ۳۰ سال سه درحال حاضر ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و با ۳۵ سال سابقه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند و این شکافی است که طی سال‌های گذشته ایجاد شده است.

رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین اجتماعی تهران در ادامه افزود: افزایش دو ساله سن بازنشستگی در کمیسیون امور اجتماعی مجلس رد شده است و احتمال اینکه در صحن علنی مجلس نیز رد شود بالا است و ما نیز امیدوار هستیم که این مصوبه رد شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه