حقوق بازنشستگان | واریز حقوق بازنشستگان

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان | عیدی بازنشستگان افزایش یافت؟

در حال حاضر سبد هزینه خانوار ۱۲ میلیون تومان است اما فاصله حقوق بازنشستگان تا این عدد، یک سوم است و حقوق بازنشستگان، فقط ۱۰ روز ماه را تامین می‌کند.

آخرین خبر از افزایش حقوق بازنشستگان | عیدی بازنشستگان افزایش یافت؟
کدخبر : 3805
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان برای قشر بزرگی از جامعه اهمیت دارد. موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیربسیار مطرح شده است ولی کماکان طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان در مجلس به نتیجه مطلوب نرسیده است. در بودجه جدید هم  حقوق بازنشستگان افزایش چندانی نداشته که موجب اعتراض بازنشستگان شده است. آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را در ادامه بخوانید.

حقوق بازنشستگان

رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین تهران گفت: در حال حاضر سبد هزینه خانوار ۱۲ میلیون تومان است اما فاصله حقوق بازنشستگان تا این عدد، یک سوم است و حقوق بازنشستگان، فقط ۱۰ روز ماه را تامین می‌کند.

علی دهقان کیا گفت: در حال حاضر وضعیت درآمدی بازنشستگان تقریبا یک‌سوم سبد هزینه خانوار است و در یک شرایط بسیار سختی به سر می‌برند.

دهقان‌کیا تصریح کرد: بازنشستگان با توجه به این‌که ۳۰، ۳۵ سال کار کرده‌اند، اما امروز در شرایط مناسبی زندگی نمی‌کنند و تمام ظرفیت‌هایشان پر است و به سختی زندگی‌شان تامین می‌شود.

وی تاکید کرد: انتظار ما از دولت فعلی، آقای رییسی و آقای عبدالملکی به عنوان وزیر کار که رییس شورای عالی کار نیز است، این است که باز دوباره به ما این وعده را ندهند که در آینده قرار است با کم کردن تورم، سبد هزینه خانوار را بالا ببریم و سفره خانوار را پررنگ‌تر کنیم.

رییس کانون بازنشستگان سازمان تامین تهران متذکر شد: تاکنون از این وعده‌ها زیاد داده شده، اما هیچ کدام از این وعده‌ها اتفاق نیفتاد که ما بدانیم که دولت می‌تواند تورم را پایین آورد.دهقان‌کیا گفت: در ماده ۴۱ قانون کار دو بند وجود دارد. یک بند، تورم بانک مرکزی است و بند دوم می‌گوید اگر این تورم جواب‌گوی سفره خانوار نبود، باید از سبد هزینه خانوار استفاده کنیم.

وی درباره مبلغ عیدی بازنشستگان گفت:هنوز برای تعیین تکلیف رقم عیدی بازنشستگان هیچ اقدامی انجام نشده است و پارسال بازنشستگان به اندازه حقوق یک ماه عیدی دریافت کردند.

وی با اشاره به این‌که پیشنهادی برای افزایش عیدی بازنشستگان، افزود: در این خصوص پیگیری‌هایی دارد صورت می‌گیرد که بازنشستگان هم باید مثل شاغلان عیدی دریافت کنند.

حقوق بازنشستگان

کاهش حقوق بازنشستگان در برنامه دولت

 در لایحه بودجه ۱۴۰۱ مواردی را پیش بینی کرده است که بنا به گفته احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیاز به اصلاحات اساسی دارد.

یکی از موضوعاتی که به عقیده ارکانی حتما باید اصلاح شود ۲ بند مهم در تغییر شرایط بازنشستگی است. دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ پیش بینی کرده است که مبنای تعیین حقوق بازنشستگی از میانگین ۲ سال آخر خدمت بازنشستگان به ۳ سال آخر افزایش یابد. این تغییر به مفهوم کاهش حقوق بازنشستگان خواهد بود. 

با توجه به اینکه حقوق افراد در سه سال مانده به بازنشستگی رقمی کمتر از ۲ سال و یک سال مانده به بازنشستگی است؛ با این تغییر محاسبه، عملا میانگین حقوق بازنشستگان کاهش می یابد. 

یکی دیگر از موضوعات پرحاشیه بودجه سال بعد مساله عوارض خروج مسافران است که به رغم پیش بینی ۱۴ برابر شدن درآمد دولت از این محل، رییس سازمان برنامه و بودجه افزایش ۱۴ برابری تعرفه ها را تکذیب کرد و به گفته ارکانی مسئولان سازمان برنامه قول دادند عوارض خروج برای سال آینده افزایش پیدا نکند. به این ترتیب سال بعد حتی در صورت عدم افزایش تعداد مسافرت ها، دولت اجازه افزایش عوارض خروج را نخواهد داشت.

حقوق بازنشستگان

احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: به عقیده من کلیات بودجه رای خواهد آورد اما پیش بینی من این است که در جزئیات بودجه تغییرات زیادی صورت گیرد. به طور مثال در بودجه پیش بینی شده سنوات بازنشستگی از ۳۰ سال به ۳۲ سال افزایش پیدا کند که این مساله نیازمند بازنگری است.

او تاکید کرد: ایرادی که ما به این حکم داریم این است که چنین تصمیم گیری در صلاحیت قانون بودجه یکساله کشور نیست چرا که سنوات بازنشستگی جزو مفاد قانون مدیریت خدمات کشوری است. اگر بنا باشد سن خدمات بازنشستگی تغییر کند؛ مجلس یا دولت باید طرح یا لایحه اصلاحی ارائه کنند تا بند مرتبط قانونی اصلاح شود. بدون این لایحه یا طرح نمی توان در چارچوب یک لایحه موقت یکساله که ارتباطی با سایر قوانین موضوع ندارد؛ اصلاح صورت گیرد. این اتفاق به مثابه آن است که در قانون بودجه یک حکم بگذاریم که سربازی از ۲ سال به یک سال کاهش پیدا کند. قطعا این تصمیم گیری به هیچ وجه در صلاحیت بودجه یکساله نیست. 

ارکانی در ادامه متذکر شد: موضوع مهم دیگری که در لایحه ۱۴۰۱ پیش بینی شده این است که حقوق بازنشستگان کاهش یابد. در حال حاضر میانگین ۲ سال آخر خدمت بازنشسته به عنوان مبنای حقوق در نظر گرفته می شود اما دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۱ این را به میانگین ۳ سال آخر تغییر داده لذا با توجه به کمتر بودن حقوق سه سال مانده به بازنشستگی، میانگین دریافتی بازنشستگان کاهش می یابد. در این مورد نیز نمی توان در لایحه بودجه تصمیم گرفت و اگر قرار است اصلاحی صورت گیرد باید قانون مدیریت خدمات کشوری اصلاح شود. 

او با تاکید بر اینکه این دو بندی که دولت در بودجه سال آینده پیش بینی کرده است ظلم به بازنشستگان است خاطرنشان کرد: در واقع دولت کاهش بار مالی دولت را از قشر مظلوم و تقریبا خاموش بازنشستگان شروع کرده است که از نظر ما کار صحیحی نیست.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه