نگران کم آبی نباشید، بزرگ ترین سد ایران پر آب شد! | آنچه باید درباره سد دز بدانید

با توجه به تکمیل شدن ظرفیت سد دز، دبی خروجی این سد از ساعاتی پیش به ۶۰۰ متر مکعب در ثانیه رسید.

 نگران کم آبی نباشید، بزرگ ترین سد ایران پر آب شد! | آنچه باید درباره سد دز بدانید
کدخبر : 25553
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

مدیرعامل سازمان آب وبرق خوزستان با اشاره به پرشدن ۸۱ درصدی مخازن سدهای خوزستان در پی بارندگی‌های اخیر گفت: ۱۰۰ درصد مخزن سد دز پر شد.

عباس صدریان‌فر جمعه شب در گفت وگوی رسانه‌ای بیان کرد: شاهد ۲ موج قوی بارشی در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبشهت‌ماه در خوزستان بودیم که حوضه‌های آبریز منتهی به استان خوزستان را تحت تاثیر قرار داد.

وی با بیان اینکه سامانه‌های بارشی از ۱۰ روز گذشته مورد رصد کارشناسان سازمان آب وبرق خوزستان قرار گرفت، افزود: بررسی سامانه‌های بارشی به دلیل نوسانات زیاد دشوار بود که با مدیریت خوب و ایجاد ظرفیت در سد توانستیم سیلاب اخیر را به درستی مدیریت کنیم.

سد دز

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان، نقطه بحرانی بارندگی اخیر را سد دز دانست و گفت: ورودی سد دز حدود ۲هزار متر مکعب بر ثانیه بود لذا خروجی سد را از روزهای قبل به حدود ۵۰۰ مترمکعب بر ثانیه رساندیم تا بتوانیم ظرفیتی حدود ۶۵ میلیون مترمکعب ایجاد کنیم.

صدریان‌فر تصریح کرد: اگر خروجی سد افزایش نمی‌یافت مجبور بودیم آب ورودی به سد دز را خارج کنیم.

وی با تاکید بر اینکه با این ظرفیت توانستیم از سیل پایین دست جلوگیری کنیم، افزود: همزمان با این بارش، در پایین‌دست سد دز، حوضه‌های میانی از جمله سیلاب‌ها، مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی دبی حدود ۹۰۰ متر مکعب بر ثانیه تولید کردند که اگر مقاومت ما برای خروجی سد نبود همپوشانی این ۲ خروجی می‌توانست برای مردم مشکلاتی ایجاد کند.

سد دز

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: وضعیت مدیریت شده و حوضه‌های پایین‌دست در حال فروکش کردن هستند و احتمال دارد خروجی سد دز را در ساعت‌های آتی بیشتر کنیم.

وی از مردم تقاضا کرد در پایین‌دست مراقبت کنند و فرمانداران مربوطه نیز اطلاع‌رسانی لازم را انجام دهند.

۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان پر شد

صدریان‌فر درخصوص آبگیری انجام شده نیز گفت: حدود ۸۱ درصد مخازن سدهای خوزستان آبگیری شده است؛ میزان آبگیری سد کارون به ۹۱ درصد و سد دز به ۱۰۰ درصد رسیده است. بارش بیش از ۱۷۵ میلیمتر باران طی روزهای پنجشنبه و جمعه باعث آبگرفتگی معابر و وارد آمدن خسارت به زیرساخت‌های عمرانی و کشاورزی شهرستان دزفول شد.

فرماندار ویژه دزفول گفت: دستور تعطیلی بوستان‌های ساحلی این شهر صادر و عملیات تخلیه خودروها از این بوستان‌ها نیز آغاز شده است.

وی از شهروندان خواست از نزدیک شدن به بستر رودخانه دز و حضور در پارک‌های ساحلی تا عادی شدن شرایط به طور جدی خودداری کنند.

سد دز

یکی از مهم‌ترین سازه‌های مهندسی، سد یا بند است که برای کنترل کردن، نگهداری یا منحرف نمودن آب بر روی رودخانه ساخته می‌شود. مخزن یا دریاچه نیز به بدنه آبی که در پشت سد ذخیره شده گفته می‌شود که دارای اهمیت زیادی می باشد. این سازه‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی برای یک کشور است زیرا از آن برای مصارف مختلفی همچون مصارف انسانی، آبیاری، پرورش آبزیان، کشتیرانی و ... استفاده می‌شود و می‌تواند آینده یک کشور را تعیین کند.

در کشور ما ایران نیز سدها زیادی وجود دارند که در جای‌ جای کشور واقع شده‌اند و می‌توانند آب مورد نیاز شهرها تامین کنند که یکی از آن‌ها، سد دز می‌باشد که در ادامه اطلاعات بیشتری راجب این سد به شما خواهیم داد پس تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

سد دز کجاست؟

سد دزهمانطور که گفتیم سد دز یکی از سدهای ایران می‌باشد که در 15 کیلومتری شهر دزفول واقع شده است. سد دز مانند دریاچه شهیون از جاهای دیدنی دزفول می‌باشد. اهالی این شهر به این سد، سد در اندیمشک نیز می‌گویند و باید برای اینکه بتوانیم از این سد دیدن کنیم به استان خوزستان سفر کرده و از آن خودتان را به شهرستان دزفول یا اندیمشک برسانید.

تاریخچه سد دز

سد دز یک سد بتنی برقی آبی می‌باشد که ساخت آن به دوران محمد رضا پهلوی برمی‌گردد و در سال 1338 خورشیدی توسط ایتالیایی‌ها آغاز شد و در 23 اسفند 1341 خورشیدی ساخت آن تمام و آماده بهره‌برداری شد. هدف از ساخت این سد مدیریت آب جهت آبیاری و تامین نیروی لازم جهت تولید برق برای کنترل سیلاب‌ها می‌باشد.

هزینه و شرکت‌های سازنده سد دز

سد دزوظیفه راه‌اندازی واحد‌ها در این پروژه با شرکت انتریوهایدرو بود و پیمانکار ساختمان بدنه و تونل‌های سر ریز، شرکت ایتالیایی امپرزیت جیرولا لودی جیانی بود. همچنین احداث کمپ تامین آب مصرفی و آشامیدنی و ساخت جاده‌های تونلی توسط شرکت آمریکایی موریسون نادسن انجام شد که هنوز هم موجود می‌باشد و از کیفیت بالایی برخوردار است. کل هزینه‌ای که برای ساخت این سد با در نظر گرفتن خطوط انتقال پرداخت شد 5/73 دلار معادل پنج میلیارد پانصد میلیون ریال بود که اگر بخواهیم این هزینه‌ها را تفکیک کنیم باید بگوییم 65 میلیون دلار معادل چهل میلیارد و نهصد میلیون ریال آن بابت سد نیروگاه و دستگاه‌های آن و بقیه هزینه‌ها یعنی ششصد و چهل میلیون ریال ان صرف ایستگاه‌ و خطوط انتقال در ابتدای بهره برداری شد.

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به سد دز

دریاچه سد دز که بزرگ‌ترین دریاچه ایران محسوب می‌شود در حوالی روستای پامنار واقع شده است که دارای زیبایی‌های زیادی همچون درختان نخل سر به فلک کشیده و محیطی سرسبز می‌باشد که می‌تواند چشم هر بیننده‌ای را به خود جذب کند. همچنین در دریاچه سد دز تفریحاتی همچون قایق سواری وجود دارد که سالانه گردشگران زیادی را به خصوص در فصول بهار و پاییز به خود جذب می‌کند.

سد دز

سد در هر کشوری دارای اهمیت زیادی است و در کشور ایران نیز سدهای زیادی وجود دارند تا بتوانند آب مصرفی افراد و یا آب مورد استفاده برای آبیاری را تامین کنند. ما در این مقاله راجب سد دز که یکی از بزرگترین سدهای واقع شده در استان خوزستان می‌باشد صحبت کردیم و اطلاعات مختصری از ان ارائه نمودیم‌.

منبع: همشهری آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه