مایکل تالاگراند ریاضیدان فرانسوی ، برنده جایزه آبل شد

مایکل تالاگراند پنجمین ریاضیدان فرانسوی برای مطالعات خود در مورد پدیده‌های تصادفی برنده جایزه آبل شد.

مایکل تالاگراند ریاضیدان فرانسوی ، برنده جایزه آبل شد
کدخبر : 24156
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

مایکل تالاگراند (Michel Talagrand) ریاضیدان فرانسوی برنده جایزه آبل (Abel) برای مطالعات خود در مورد پدیده‌های تصادفی شد. یک ریاضیدان فرانسوی یکی از معتبرترین افتخارات در حوزه ریاضیات یعنی جایزه «آبل» را به دست آورد. به گفته آکادمی علوم و ادبیات نروژ، مایکل تالاگراند، ۷۲ ساله، این جایزه را به پاس «مشارکت‌های پیشگامانه» خود دریافت کرده است. مطالعات او در مورد نظریه احتمال شامل درک پدیده‌های تصادفی بود.او در روز چهارشنبه گفت: هرگز فکر نمی‌کردم این امکان وجود داشته باشد، دریافت این خبر باورنکردنی بود. اگر فضاپیمای بیگانگان را در مقابل کاخ سفید می‌دیدم، آنقدر تعجب نمی‌کردم.

تالاگراند که اکنون بازنشسته شده است، پنجمین ریاضیدان فرانسوی است که از زمان بنیانگذاری این جایزه در سال ۲۰۰۳، برنده «آبل» شده است. او در سال ۱۹۷۴، پیش از دریافت مدرک دکترا در دانشگاه پیر و ماری کوری، توسط مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه (CNRS) استخدام شد و قبل از روی آوردن به پدیده احتمال، یک دهه را صرف مطالعه روی درک توزیع گاوسی یا «منحنی زنگوله‌ای» کرد.

به گفته دریافت کننده جایزه آبل، وزن نوزادان در بدو تولد، نتایج آزمون دانش‌آموزان در مدرسه و سنی که ورزشکاران در آن بازنشسته می‌شوند، رویدادهای به ظاهر تصادفی هستند که از توزیع گاوسی پیروی می‌کنند.تالاگراند در مورد نسل بعدی ریاضیدانان گفت که جوانان کمتر جذب این رشته در مدرسه می‌شوند، اما تاکید کرد که هرچه بیشتر ریاضیات را انجام دهید، آسانتر می‌شود.او می‌گوید: شما ممکن است ۱۰ بار در حل یک مشکل شکست بخورید، اما این شکست‌ها بی‌اهمیت خواهد شد، اگر در یازدهمین تلاش موفق شوید.

جایزه «آبل» به نام ریاضیدان نروژی نیلز هنریک آبل (Niels Henrik Abel)، توسط دولت نروژ ایجاد شد که تا حدی برای جبران فقدان جایزه نوبل برای ریاضیات بود. برنده این جایزه توسط کمیته‌ای متشکل از پنج ریاضیدان شناخته شده بین‌المللی انتخاب می‌شود و یک چک ۷.۵ میلیون کرونی دریافت می‌کند.هلگه هولدن (Helge Holden)، رئیس کمیته جایزه آبل، می‌گوید: تالاگراند یک ریاضیدان استثنایی و یک حلال مسائل، فوق‌العاده است.او افزود: تالاگراند کمک‌های عمیقی به درک ما از فرآیندهای تصادفی و به ویژه گاوسی داشته است. کار او چندین حوزه از نظریه احتمالات را تغییر داده است.

نخستین زن برنده جایزه آبل

"کارن کسکولا اولنبک" (Karen Keskulla Uhlenbeck) پروفسور آمریکایی "دانشگاه تگزاس در آستین" موفق به دریافت جایزه آبل که یکی از معتبر ترین جوایز ریاضیات در جهان است، شد. برای نخستین بار یک زن در دنیای علم موفق به دریافت جایزه آبل شد. اغلب جایزه آبل را به عنوان جایزه نوبل ریاضیات توصیف می‌کنند.

جایزه آبل

"جایزه آبل" (Abel Prize) جایزه‌ای بین‌المللی است که هر ساله توسط شاه نروژ به یک یا چند ریاضی‌دان که کار ارزنده‌ای در ریاضی انجام داده باشد، اهدا می‌شود. این جایزه به افتخار ریاضیدان نروژی "نیلس هنریک آبل" (Niels Henrik Abel) نامگذاری شده است."آکادمی علوم نروژ" روز گذشته اعلام کرد که "کارن کسکولا اولنبک" پروفسور دانشگاه تگزاس در آستین موفق به دریافت جایزه آبل که بسیاری آن را به عنوان جایزه نوبل در ریاضیات می‌شناسند، شده است. جایزه نقدی آن ۶ میلیون کرون نروژ معادل ۷۰۴ هزار دلار است.

جایزه آبل به دلیل کار مهم این پروفسور در تحلیل هندسی و نظریه پیمانه‌ای که به طور قابل توجهی چشم انداز ریاضی را تغییر داده است، به وی تعلق گرفت. در دانش فیزیک، ناوردایی پیمانه‌ای (یا تقارن پیمانه‌ای) ویژگی یک نظریه میدان است که در آن پیکربندی‌های مختلف میدان‌های زیربنایی - که خود به طور مستقیم قابل مشاهده نیستند - کمیت‌های قابل مشاهده یکسانی را نتیجه می‌دهند. نظریه‌ای که دارای این ویژگی باشد نظریه پیمانه‌ای

جایزه آبل

جایزهٔ آبل (به انگلیسی: Abel Prize) جایزه‌ای است بین‌المللی که هر ساله توسط شاه نروژ به یک یا چند ریاضی‌دان که کار ارزنده‌ای در ریاضیات انجام داده باشد، داده می‌شود.این جایزه که به افتخار ریاضیدان نروژی نیلس هنریک آبل (۱۸۲۹–۱۸۰۲) نامگذاری شده در سال ۲۰۰۱ توسط دولت نروژ بنیان‌گذاری شد جایزهٔ مکملی برای جایزه هولبرگ است که در علوم انسانی داده می‌شود. جایزه نقدی آن ۶ میلیون کرون نروژ (معادل ۶۲۰٬۰۰۰ یورو یا ۷۰۰٬۰۰۰ دلار) است.مراسم اعطای جایزه در آتریوم دانشکده حقوق دانشگاه اسلو، جایی که از سال ۱۹۴۷ تا ۱۹۸۹ در آن جایزه صلح نوبل داده می‌شد، برگزار می‌شود. هیئت مدیره جایزه یک سمپوزیوم آبل هم بنیانگذاری کرده‌اند که توسط انجمن ریاضیات نروژ اداره می‌شود.

اغلب جایزه آبل را به عنوان جایزه نوبل ریاضیات توصیف می‌کنند.تأسیس این جایزه اولین بار توسط ریاضیدان نروژی سوفوس لی (۱۸۴۲–۱۸۹۹) هنگامی که او مطلع شد تصمیم آلفرد نوبل بر دادن جایزه‌ای سالانه شامل ریاضیات نخواهد شد در سال ۱۸۹۹پیشنهاد شد. مرگ لی وقفه‌ای در تأسیس جایزه ایجاد کرد و تلاش اسکار دوم برای تأسیس آن در سال ۱۹۰۲ ناموفق بود و این کار به علت بی‌نتیجه بودن مذاکرات اتحاد سوئد و نروژ در سه سال بعد پیچیده‌تر شد.

جایزه آبل

جایزه آبل در ۱ ژانویه ۲۰۰۲ تأسیس شد. هدف این است که جایزه هابل را برای کارهای علمی برجسته در زمینه ریاضیات اعطا کند. مبلغ جایزه ۷٬۵ میلیون کرون نروژ است و برای اولین بار در ۳ ژوئن ۲۰۰۳ اهدا شد.این جایزه از طرف آکادمی علوم و ادبیات نروژ اعطا می‌شود که کمیته ای هابلی متشکل از پنج ریاضی‌دان را برای بررسی نامزدهای معرفی شده و ارائه پیشنهاد برای برنده شایسته هابیل تعیین کرده‌است

تاریخچه

این جایزه اولین بار در ۱۸۹۹ میلادی، به عنوان بخشی از جشن صدمین سالگی تولد نیلس هنریک آبل در ۱۸۰۲ میلادی پیشنهاد شد. ریاضیدان نروژی، سوفوس لی هنگامی که متوجه شد برنامه سالانه آلفرد نوبل شامل جایزه‌ای برای ریاضیات نیست، پیشنهاد نمود که جایزه‌ای به نام «جایزه آبل» تأسیس گردد. پادشاه اسکار دوم علاقه‌مند بود که یک جایزه ریاضیاتی را در ۱۹۰۲ میلادی تأمین مالی نماید و در پی آن ریاضیدانانی چون لودویگ سیلو و کارل استورمر اساسنامه‌ها و قوانینی برای این جایزه پیشنهادی مطرح نمودند. با این حال نفوذ لی پس از مرگش کاهش یافته و انحلال اتحاد بین سوئد و نروژ در ۱۹۰۵ میلادی، اولین تلاش‌ها برای ایجاد جایزه نوبل را خاتمه داد./خبرآنلاین

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه