اخبار هواشناسی | اخبار هواشناسی امروز

هواشناسی مردم کشور را بیچاره کرد! | اخبار هواشناسی امروز 8 اسفند1402

اخبار هواشناسی امروز 8 اسفند1402

هواشناسی مردم کشور را بیچاره کرد! | اخبار هواشناسی امروز 8 اسفند1402
کدخبر : 23596
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 اخبار هواشناسی توصیه کرده مردم حتما نکات ایمنی را رعایت کند تا این سامانه بارشی خسارت جانی و مالی نداشته باشد. اخبار هواشناسی آخر هفته کشور رو به بارش شدید باران قرار دارد و مردم حتما از رودخانه ها فاصله بگیرند. اخبار هواشناسی احتمال طغیان روخانه ها را نیز داده است. اخبار هواشناسی را حتما دنبال کنید. اخبار هواشناسی روز های آینده را در ادامه می‌خوانید.

روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۲۵ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و اردبیل با کمینه دمای ۹ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود. فردا در ۲۳ مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه است که شامل اصفهان، ارومیه، اراک، اردبیل، بجنورد، تبریز، تهران، زاهدان، زنجان، ساری، سنندج، سمنان، شیراز، شهرکرد، قزوین، رشت، قم، کرج، کرمان، مشهد، یاسوج، یزد و همدان است. روز چهارشنبه ۹ اسفند با تقویت فعالیت سامانه بارشی، برف و باران و وزش باد شدید کل کشور را در بر می‌گیرد. بارش برف در گیلان به یک متر رسیده است که ویدیویی از وضعیت این استان را می بینید./ اقتصاد آنلاین

پیش‌بینی اخبار هواشناسی تا پایان هفته

به نقل از ایسنا، بر اساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی، وضعیت جوی استان تهران در طی چهار روز آینده به صورت آسمانی ابری، گاهی نیمه‌ابری، همراه با مه رقیق و با فعالیت متناوب سامانه بارشی تا پنج‌شنبه، در بعضی ساعات بارش باران و برف پیش‌بینی می‌شود. همچنین گاهی وزش باد شدید موقتی با احتمال رگبار و رعد و برق، و در نواحی مستعد بارش تگرگ در ارتفاعات، همراه با محدودیت دید کولاک برف و احتمال ریزش بهمن مورد انتظار است.

با تقویت رطوبت سامانه بارشی از فردا شب ۸ اسفند تا بامداد پنجشنبه، امکان اختلال در فعالیت ناوگان حمل و نقل درون و برون شهری وجود دارد. همچنین تا فردا کاهش محسوس دما و یخبندان سطح زمین و تا صبح جمعه ماندگاری توده هوای سرد در سطح استان پیش بینی می‌شود.

از عصر پنجشنبه ۱۰ اسفند به‌تدریج کاهش ابر و جمعه ۱۱ اسفند تا شنبه ۱۲ اسفند آسمانی صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد و در نواحی پرتردد شهری افزایش نسبی آلاینده ها مورد انتظار است.

آسمان تهران فردا سه‌شنبه ابری در بعضی ساعت ها مه رقیق و بارش برف گاهی وزش باد با احتمال کولاک برف با حداقل دمای صفر درجه  و حداکثر دمای ۳ درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه (۹ اسفند) ابری در بعضی ساعت ها مه رقیق گاهی وزش باد و رگبار برف با احتمال کولاک برف با حداقل دمای ۲ و حداکثر دمای ۱- درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

طبق اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ایستگاه آبعلی با  کمینه دمای ۱۲- درجه سانتیگراد، سردترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده‌ است.

 طی ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه های شمیرانات-اقدسیه- ۱۸.۴ میلی‌متر ، ایستگاه ژئوفیزیک-تهران ۱۱ میلی‌متر، ایستگاه ورامین ۹.۸ میلی‌متر، شهریار ‌۷.۸ میلی‌متر، ایستگاه فرودگاه مهرآباد ۵.۸ میلی‌متر، فرودگاه امام خمینی (ره) ۵ میلی‌متر، چیتگر ۲.۲ میلی‌متر، ایستگاه آبعلی ۱.۸ میلی‌متر و ایستگاه فیروزکوه ۰.۲ میلی‌متر بارش دریافت کردند./ ایونا

ضیائیان گفت: روز آینده بندرعباس با بیشینه دمای ۲۵ درجه بالای صفر گرم‌ترین مرکز استان و اردبیل با کمینه دمای ۹ درجه زیر صفر سردترین مرکز استان خواهد بود.

وی اضافه کرد: فردا در ۲۳ مرکز استان کمینه دما صفر و زیر صفر درجه است که شامل اصفهان، ارومیه، اراک، اردبیل، بجنورد، تبریز، تهران، زاهدان، زنجان، ساری، سنندج، سمنان، شیراز، شهرکرد، قزوین، رشت، قم، کرج، کرمان، مشهد، یاسوج، یزد و همدان است.

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی درباره وضعیت بارش‌ها در سال زراعی جاری گفت: میانگین بارندگی کل کشور از ابتدای سال زراعی (مهر ۱۴۰۲) تا ۴ اسفند ۷۹.۴ میلیمتر

ثبت شد، میزان بارش پارسال در این بازه زمانی بیش از ۱۲۰ میلی‌متر بود، بنابراین بارش سال جاری ۳۴ کمتر از سال گذشته است.

هشدار هواشناسی برای لغزندگی جاده‌ها و کولاک برف در چندین استان

وی با اشاره به صدور هشدار نارنجی هواشناسی اضافه کرد: روز دوشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۷ در استان‌های مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، همدان، مرکزی، اصفهان، یزد، شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شرق لرستان، شمال شرق خوزستان و ارتفاعات کردستان، قزوین و زنجان، بارش باران و برف، مه، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال بهمن و تگرگ و ماندگاری هوای سرد داریم.

ضیائیان اظهار داشت: روز ۸ اسفند در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کردستان، سیستان و بلوچستان، یزد، کرمان، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، همدان، مرکزی، شمال و شرق خوزستان، لرستان، کردستان، زنجان، قزوین، البرز، قم، تهران، گیلان، مازندران و ارتفاعات سمنان و گلستان، و روز چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۲/۰۹ در گیلان، مازندران، گلستان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، کرمانشاه، کردستان، لرستان، همدان، مرکزی، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب بوشهر، فارس، یزد، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، غرب و شمال سمنان، بارش باران و برف، مه، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال بهمن و تگرگ و ماندگاری هوای سرد پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: روز ۱۰ اسفند در گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، یزد، اصفهان، شمال فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ایلام، خوزستان، لرستان، مرکزی، قم و ارتفاعات قزوین، البرز، تهران و سمنان، بارش باران و برف، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال وقوع بهمن و ماندگاری هوای سرد داریم.

از سفر‌های غیرضروری پرهیز کنید

مدیر‌کل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی افزود: روز جمعه ۱۴۰۲/۱۲/۱۱ در شرق مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، نیمه شرقی هرمزگان و ارتفاعات شرقی سمنان، بارش باران و برف، مه، در ارتفاعات و گردنه‌ها کولاک برف، احتمال بهمن، در مناطق جنوبی کشور رعد و برق، احتمال تگرگ، وزش باد شدید موقت و ماندگاری هوای سرد پیش‌بینی می‌شود.

وی اعلام کرد: در این راستا احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال جاری شدن روان آب، مه آلودگی، وزش باد و کولاک برف، احتمال یخ زنی سطح جاده‌ها در نواحی سردسیر، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی، نهال و محصولات کشاورزی وجود دارد.

ضیائیان افزود: بنابراین توصیه می‌شود پرهیز از سفر‌های غیر ضروری، مجهز بودن خودرو‌ها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر و صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی، انتقال ماشین‌آلات و محصولات کشاورزی به مکان‌های امن و پوشش مناسب نهال‌ها، در دستور کار باشد./ خبر آنلاین

چند هفته پیش در مجمع ملی مدیریت بحران کشور، نماینده و ریس سازمان هواشناسی به نداشتن رادارهای بیشتر و پیشرفته تر اشاره فرمودند و علت اصلی پیش بینی های مکرر غلط را تلویحا آن بیان فرمودند. نمی دانم چرا در کشور همه بدنبال خرید تجهیزات گران قیمت تر و بیشتر هستند !

یادم می آید زمانی که برای راه اندازی اولین آزمایشگاه دینامیکی و میز لرزه کشور برای تهیه چند قطعه به آلمان رفته بودم پس از جلسات متعدد با مهندسان شرکت خارجی، سوگند می خورم، مسئول شرکت فرمودند عینا ترجمه " شما اولین ایرانی هستی که دقیقا می دانی چه می خواهی ! ما مشتری های زیادی از ایران داریم و عموما فقط دستگاه گرانتر را می خواهند، برای مثال یک خودرو ساز کشور شما سفارشی برای ما داد که شرکت بوینگ از آن استفاده می کند ! وقتی پرسیدم شما برای چه آزمایشاتی می خواهید استفاده کنید گفت کشیدن یک پیچ !" خاتمه ترجمه

حال داشتن رادارهای پیشرفته و مجهز تر به تعداد بیشتر مسلما ضرری ندارد ولیکن آیا لازم است در این شرایط اقتصادی کشور فقط بخریم و حتی توان استفاده از آنها را هم نداشته باشیم ! در ادامه همین موضوع، بنده وقتی در ابتدا عرض کردم باید نگران اواخر پاییز و اسفند باشیم فقط با مرور نقشه های پیش یابی مرکز هواشناسی کارولینای شمالی در امریکا که در دوران تحصیل در امریکا اطلاعات آنها را برای تعیین آسیب پذیری هواپیما ها و فرودگاه ها و ساختمانهای مسکونی دریافت و استفاده می کردم رجوع کردم ! به همین سادگی !/ خبر آنلاین

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه