تعیین تعرفه کالا؛ یک بار برای همیشه

تعیین تعرفه کالا؛ یک بار برای همیشه
کدخبر : 23013
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در طول انجام فرآیند ترخیص کالا در گمرک‌های اجرایی جهت شناسایی کالاها و تعیین جایگاه آنها کدهایی به خصوص و منحصر به فرد وجود دارد که بر اساس شکل، ماهیت، هدف و مأخذ هر کالا تعیین می‌شوند. این کدها همان تعرفه‌های گمرکی هستند و در واقع تعیین‌کننده میزان حقوق ورودی خواهد بود که صاحب کالا بایستی برای ورود آن کالا به کشور پرداخت کند. تعرفه‌های گمرکی یا سیستم hs کد با گذشت زمان دچار تغییرات فراوانی شده است. این سیستم همواره مبتنی بر روش‌های خاصی بوده که در ادامه برای آشنایی بیشتر به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. همچنین برای درک بهتر مفهوم تعرفه، ساختار hs کد و چگونگی دریافت آنها با هم نکاتی را در این مورد مرور می‌کنیم. علاوه بر این‌ها با تجیار در این مطلب همراه باشی تا سریع‌ترین و راحت‌ترین راه تعیین تعرفه را نیز به شما معرفی کنیم.

منظور از کد تعرفه‌های گمرکی (hs کد) چیست؟

hs کد یک سیستم استاندارد از نام‌ها، شماره‌ها و عددهاست که برای طبقه‌بندی کالاهای مبادله شده در سطح بین‌المللی استفاده می‌شود. این کدها توسط سازمان جهانی گمرک (WCO) ایجاد شده و بیش از 200 کشور در سراسر جهان آن‌ها را پذیرفته‌اند. کد تعرفه یا hs کد یک شماره شش تا ده رقمی است که نوع کالا، جایگاه و طبقه بندی آن را بر اساس ماهیت، شکل و هدف مشخص می‌کند. دو رقم ابتدای hs کد نشان دهنده فصل محصول، دو رقم بعدی نشان دهنده عنوان محصول و دو رقم آخر نشان دهنده عنوان فرعی محصول است. به عنوان مثال، کد تعرفه برای قهوه 090121 است، که در آن 09 نشان دهنده فصل قهوه، 01 نشان دهنده عنوان برای دانه های قهوه، و 21 نشان دهنده عنوان فرعی برای قهوه بوداده است. کد hs در میان مقامات گمرکی برای تعیین عوارض یا نرخ مالیاتی که برای هر محصول تعیین شده، کاربرد فراوانی دارد. به علاوه این‌ها از کد hs توسط واردکنندگان و صادرکنندگان برای شناسایی محصول، طبقه بندی آن و هرگونه الزامات نظارتی نیز استفاده بسیاری می‌شود. خوب است بدانید تعرفه‌های گمرکی ابزاری ضروری و لازم برای دولت‌ها جهت تنظیم تجارت بین‌المللی و حمایت از صنایع داخلی به شمار می‌رود. همچنین دولت‌ها می‌توانند با وضع عوارض یا مالیات بر کالاهای وارداتی از هجوم کالاهای خارجی به بازار داخلی و رقابت با صنایع داخلی جلوگیری کنند.

تعرفه های گمرکی

ساختار کد تعرفه‌های گمرکی (hs کد) چگونه تعیین می‌شود؟

در تجارت بین‌الملل همه کالاهای تجاری براساس یک استاندارد هماهنگ جهانی دسته‌بندی می‌شوند و در کتاب مقررات صادرات و واردات مربوط به همان سال که توسط دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران تهیه شده، آورده می‌شود. تمامی کالاهای تجاری در 21 قسمت و 98 فصل در فرمت دو تا هشت رقمی کد گذاری شده و به صورت سالانه در دسترس عموم قرار خواهند گرفت. هر کالا دارای یک کد (hs کد) هشت رقمی استاندارد و منحصر به فرد است و در همه سازمان‌ها مانند سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان توسعه تجارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور کاملاً یکسان مورد استفاده قرار می‌گیرد و نشان‌دهنده ویژگی‌ها و مشخصات هر کالاست.

کد تعرفه بین‌المللی کالا گویای بسیاری از جزئیات آن است و در بازارهای جهانی خریداران و فروشندگان کالا در فاکتورهای فروش خود کد بین‌المللی کالا که همان hs کد آن است را در فاکتورهای رسمی خود ثبت می‌کنند. به بیان دیگر کد تعرفه کالا یا hs کد یک سیستم شناسایی و طبقه‌بندی کالاهاست که براساس سیاست‌های مالیاتی و اقتصادی مشخص می‌شود. hs کد یا سیستم هماهنگ شده یک سیستم بین‌المللی به شمار می‌رود که به وسیله WTO یا همان سازمان تجارت جهانی ابداع شده است. در این سیستم همه کالاها به وسیله یک کد ۸ تا ۱۰ رقمی در کشورها طبقه بندی شده که ۴ یا ۶ رقم اول بین کشورهای عضو مشترک است و ۲ یا ۴ رقم بعدی بر اساس فضای طبقه‌بندی کالاها کشور می‌تواند متفاوت باشد. از آنجایی که این تعرفه تا ۶ رقم اول از سمت چپ در بین کشورها مشترک است، می‌تواند در نامه‌نگاری‌ها و داد و ستدهای تجاری استاندارد خوبی برای تشخیص کالا باشد. دو رقم اول hs کد مربوط به فصل متعلق به آن است. دو رقم دوم سر دسته و دو رقم سوم زیر دسته را نمایش می‌دهد. به وسیله این سیستم یا سامانه کلیه فعالیت‌های تعرفه ای و غیر تعرفه ای مقررات تجارت بین المللی و انواع دیگر از فعالیت‌های اقتصادی خارجی و همچنین نگهداری از آمار گمرک در این سیستم گنجانده شده است. معمولاً کد تعرفه کالا در پروفورم و فاکتور رسمی کالا می‌آید در حالی که آوردن نام کالا کفایت می‌کند و درج کد تعرفه آن الزامی نیست. به طور معمول صادر کننده (فروشنده کالا) کد تعرفه گمرکی کالا را مشخص می‌کند و در صورتی که hs کد کالا چه از روی عمد یا سهواً اشتباه تعیین شود، قوانین و مقررات گمرکی را نقض کرده و منجر به مجازات‌های اداری از نرخ 50% تا ۲۰۰٪ از ارزش گمرکی کالا خواهد شد. کد بین المللی کالا تعیین کننده حقوق ورودی کالا و تعیین کننده لزوم یا عدم لزوم مجوز واردات از سازمان های دولتی می‌باشد و تعریف اشتباه این کد عواقب سنگینی خواهد داشت که بر عهده صاحب کالا یا همان خریدار آن می‌باشد.

جستجوی کد تعرفه گمرکی

چطور کد تعرفه گمرکی (hs کد) کالای مورد نظر خود را پیدا کنیم؟

راحت‌ترین و سریع‌ترین روشی که برای جستجوی کد تعرفه گمرکی کالا یا همان hs کد کالای مورد نظر وجود دارد، استفاده از جستجوگر هوشمند تعرفه کالا در تجیار است. در گذشته بازرگان‌ها برای پیدا کردن اطلاعات مهم تجاری کالاها مثل تعرفه کالا، ارزش‌های گمرکی، مجوزهای ترخیص، اولویت‌های کالایی، مجاز بودن یا نبودن واردات کالا، تخصیص ارز و سایر ضوابط تجاری کالا به صورت حضوری به گمرک مراجعه و تعرفه کالا را از گمرک استعلام می‌کردند. جستجو در کتاب حجیم و سنگین مقررات واردات و صادرات مربوط به همان سال، استفاده از برخی سامانه‌های رسمی کشور که پیچیدگی‌های خاص خود را دارد، استعلام و بررسی از طریق سایر بازرگانان و کارشناسان گمرکی نیز تا به امروز از دیگر راه‌های تعیین تعرفه بوده است. با وجود همه این چالش‌ها و راحت‌تر شدن تعیین تعرفه این روزها تجیار با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و تیمی مجرب از بازرگانان و کارشناس‌های گمرکی موفق به طراحی و ایجاد یک ابزار کاربردی در این زمینه شده تا فرآیند پیچیده و زمانبر یافتن تعرفه و اطلاعات مهم کالای وارداتی را به پروسه‌ای کوتاه با جستجوی نام کالا و دریافت اطلاعات به صورت شفاف و تجمیع شده در کم‌ترین زمان ممکن تبدیل کند. این دسترسی سریع و آسان به تعرفه کالا و بقیه اطلاعات آن موجب صرف‌جویی در زمان و رفع پیچیدگی‌های این پروسه شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه