قیمت دلار | قیمت دلار امروز در بازار

قیمت دلار امروز همه را ناراحت کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟

قیمت دلار امروز به چند رسید؟

قیمت دلار امروز همه را ناراحت کرد | قیمت دلار امروز به چند رسید؟
کدخبر : 22970
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت دلار با پیش بینی های وحشتناکی مواجه شده است. متوسط هفتگی قیمت دلار که در حال افزایش است با این مساله مواجه شده که در آینده نزدیک ممکن است قیمت بالاتری به خود بگیرد. طبیعتا افزایش قیمت دلار تاثیرمستقیم بر بازار  خواهد داشت. مسئولان مربوطه حتما باید مقابل افزایش قیمت دلار بایستند. در ادامه قیمت دلار در بازار امروز را مشاهده می کنید.

قیمت دلار / یورو 16 بهمن ماه 1402:

نوع نرخ امروز (تومان)  نرخ 15 بهمن (تومان)  نرخ 14 بهمن (تومان)  نرخ 12 بهمن (تومان) 

دلار صرافی ملی 42.920 42.920 42.921 42.921

یورو صرافی ملی  46.498 46.341 46.292 46.592

نرخ سایر ارزهای مهم:

نوع  نرخ امروز (تومان)  نرخ 15 بهمن (تومان)  نرخ 14 بهمن (تومان)  نرخ 12 بهمن (تومان) 

لیر ترکیه 1.785 1.830 1.865 1.930

پوند انگلیس  68.790 70.560 71.880 74.360

روبل روسیه 600 615 625 650

یوان چین 7.580 7.840 7.990 8.210

دلار استرالیا 35.500 36.370 37.110 38.430

 

پیش بینی قیمت دلار در روز های آتی

به نقل از تجارت‌نیوز، قیمت دلار طی کمتر از یک ماه گذشته، 20 درصد رشد کرده و موجی از افزایش قیمت‌ها را در بازارهایی نظیر طلا و سکه و همچنین بازارهای کالایی به راه انداخته است. با این حال از اواخر هفته گذشته بازارساز با ورود به معاملات نقدی و پشت خطی، قیمت را اندکی کاهش داده است. سوال این است که آیا این کاهش و ثبات، ماندگار است یا اینکه فنر قیمت دلار رها شده است؟ پیمان مولوی، اقتصاددان به بررسی اهرم‌های رشد دلار و رویکرد بانک مرکزی در قبال بازار ارز پرداخته است.

قیمت دلار از نیمه دی‌ماه نوسانات افزایشی خود را آغاز کرده بود. با این حال تا ابتدای بهمن، رفت و برگشت داشت و هنوز به سطوح بالایی کریدور پنجم نرسیده بود. اما همزمان با آغاز بهمن‌ماه وافزایش تنش‌های منطقه‌ای، دلار بار دیگر جهش کرد تا طی تنها دو هفته، از کف کانال 50 هزار تومانی کنده شود و خود را به سطح 60 هزار تومان نزدیک کند.

دلار در حالی جامپ 20 درصدی را تنها طی کمتر از یک ماه تجربه کرده است که طی ماه‌های گذشته بانک مرکزی توانسته بود با استفاده از اهرم سرکوب قیمتی و انتظامی کردن بازار ارز، قیمت دلار را در سطح 50 هزار تومان حفظ کند. بانک مرکزی و دولت مدعی آن بودند که ماندگاری قیمت دلار در این سطح و نبود نوسانات جدی در بازار، دستاورد آنها  نشانه ثبات اقتصادی‌ست.

بر همین اساس، پرش قیمت دلار از نیمه دی به این سو، این سوال را در اذهان مردم ایجاد کرد که آیا ادعای دولت بر پایه استواری بنا نشده بود یا اینکه ثبات اقتصادی به محض ایجاد هیجانات سیاسی در منطقه، از دست رفته و دولت مدعی ثباتی شکننده بوده است؟ پیمان مولوی، اقتصاددان و تحلیلگر بازارهای مالی و سرمایه‌ای رئیس کل بانک مرکزی را برای پاسخ به این سوال مکلف دانسته و معتقد است تا زمانی که تورم پابرجاست، قیمت دلار رشد خواهد کرد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

با تورم نمی‌توان ارزش پول را ثابت نگاه داشت

دولت، توقف قیمت دلار طی ماه‌های گذشته را دستاورد خود می‌دانست و مدعی آن بود که به دلیل ثبات اقتصادی، قیمت  دلار نیز ثابت شده است. با این حال، طی دو هفته گذشته، قیمت دلار روند صعودی شارپی را تجربه کرد و دوباره به کانال 60 هزار تومانی نزدیک شد. آیا ثبات اقتصادی ماه‌های گذشته ادعایی بیش نبوده است؟ یا اینکه اقتصاد طی دو هفته گذشته، ثبات خود را از دست داده است؟

این سوال را آقای فرزین با جشنی که برای تثبیت قیمت دلار گرفتند باید جواب بدهند! ولی برای هر کسی که یک واحد اقتصاد کلان خوانده باشد، روشن است که با تورم نمی‌توان به واحد پول ثبات بخشید و آن را ثابت نگه داشت. یا باید تورم کنترل شود و تورم ایران به زیر پنج درصد برسد که هیچ‌گونه تغییری در قیمت دلار رخ ندهد یا اگر تورم وجود دارد، در میان‌مدت و بلندمدت، کاهش ارزش ریال را تجربه خواهیم کرد.

به نظر من گویا رئیس کل بانک مرکزی امروز هم مانند اسلاف خود و دیگر روسای بانک مرکزی، بیشتر تلاش کرده‌اند که رویکردهای بسیار جایگاه‌محور داشته باشند. یعنی جایگاه را می‌گیرند و بر اساس آن، می‌خواهند بگویند، کاری را دارند انجام می‌دهند، اما در باطن، این اتفاق نمی‌افتد. زیرا ذات اقتصاد به‌گونه‌ای‌ست که این اجازه را به آنها نمی‌دهد.

ناخودآگاه مردم درگیر اقتصادی هستند که تورم در آن جولان می‌دهد و تا زمانی که تورم وجود دارد، کاهش ارزش پولی ملی ادامه دارد.

بانک مرکزی باید درباره سیاست تثبیت ارزی به مردم توضیح دهد

طی روزهایی که قیمت دلار در حال پرش به کانال‌های بالاتر بود، صدایی از بانک مرکزی شنیده نمی‌شد؛ چرا در چنین مواقعی، سیاست سکوت اتخاذ می‌شود؟ آیا بانک مرکزی به این نتیجه رسیده که مصاحبه‌درمانی جواب نمی‌دهد؟

اینکه چرا الآن هیچ مصاحبه و صحبتی از رئیس کل بانک مرکزی نیست، به نظر من بخشی از آن به دلیل این است که بر اساس محاسبات ما، متوسط قیمت دلار باید 50 هزار تومان می‌ماند و الآن هم به طور متوسط حدود 51 هزار تومان است. حتی اگر قیمت دلار برای چند روز در این کانال‌های بالا و نزدیک به 60 هزار تومان هم بماند، همچنان متوسط قیمت دلار همین قدر است.

در این میان اما چند سوال می‌توان مطرح کرد؛ آیا بانک مرکزی توان مدیریت در کوتاه‌مدت را از دست داده است؟ آیا بانک مرکزی قیمت را رها کرده و اتفاقا از عددهای بالا برای دلار استقبال می‌کند؟ اینها را ما نمی‌دانیم و باید بانک مرکزی به آنها جواب بدهد، به عموم مردم توضیح دهد و از طرح و برنامه تثبیت خود دفاع کند.

رشد قیمت دلار 99 درصد از مردم را به فقر و فلاکت می‌اندازد

مساله دیگر نیز شرکت‌های تولیدی و اصناف هستند که از رشد قیمت دلار تاثیر می‌گیرند. آیا تولیدکنندگان باید به رشد قیمت دلار خوش‌بین باشند یا افزایش قیمت را به‌عنوان سیگنال منفی قلمداد کنند؟ رشد قیمت دلار چه اثری بر تولید شرکت‌ها و عملکرد اصناف دارد؟

واقعیت این است که هیچ انسان عاقلی از کاهش ارزش پول ملی خوشحال نمی‌شود، مگر اینکه ذی‌نفع کاهش ارزش پول ملی باشد و بخواهد از ناکارآمدی فرار کند. به‌عنوان مثال، هزینه‌ها جواب نمی‌داده و فرد می‌خواسته صادرات انجام دهد و الآن صادرات با دلار 60 هزار تومانی کمی به‌صرفه شده است. یک عده ذی‌نفع اینجا هستند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
روی خط رسانه