حقوق بازنشستگان | همسان سازی حقوق بازنشستگان

فوری/کاهش سال های دریافت حقوق بازنشستگی | کاهش بهره مندی از مستمری بازنشستگی تصویب شد؟

متوسط دوره بهره‌مندی هر بیمه‌شده از «مستمری» در ایران ۲ برابر نرم جهانی

فوری/کاهش سال های دریافت حقوق بازنشستگی | کاهش بهره مندی از مستمری بازنشستگی تصویب شد؟
کدخبر : 16473
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در کشورهای دیگر متوسط دوره بهره‌مندی هر بیمه‌شده از مستمری، حداکثر تا ۱۴ سال پس از بازنشستگی است اما در کشور ما به دلایل متعدد از جمله آمار بالای ۵۰ درصدی بازنشستگی پیش از موعد، متوسط دوره بهره‌مندی بیمه‌شده و بازماندگان وی از مستمری، بین ۲۰ تا ۲۴ سال پس از بازنشستگی است که چیزی حدود دو برابر نرم جهانی را نشان می‌دهد.

 به مناسبت گرامیداشت هفته کار و کارگر، ۲۸ نفر از کارگران منتخب، گروه‌های کار نخبه و واحدهای نمونه جشنواره ملی "امتنان" با میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی دیدار کردند. موسوی در این نشست، تأمین‌اجتماعی را مسئول تأمین آتیه بیمه‌شدگان از جمله کارگران دانست و گفت: اساساً وظیفه ذاتی سازمان تأمین‌اجتماعی، تقویت حوزه کسب و کار و رفع موانع پیش‌رو و تأمین امنیت این حوزه است یعنی این صندوق هم نسبت به حال و وضع امروز و هم نسبت به آتیه جامعه و مردم و بیمه‌شدگان، مسئولیت دارد. اگر آتیه خود را در گرو استمرار فعالیت و خدمات این سازمان می‌بینیم، باید اشتباهاتی را که در ارتباط با تأمین‌اجتماعی اتفاق افتاده است، جبران کنیم.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی؛ وی در این نشست ضمن تبریک هفته کار و کارگر و تقدیر از تلاش‌های مجاهدانه کارگران که به تعبیر رهبر انقلاب به جامعه زندگی می‌دهند، گفت: با توجه به فرمایشات رهبر انقلاب در جلسه اخیر با کارگران، از امروز به بعد حجت برای ما تمام است؛ از این حیث که باید بیش از گذشته برای خدمت به این قشر زحمتکش جامعه تلاش کنیم تا امنیت و آسایش برای آنها فراهم شود.

وی با اشاره به اینکه هویت و ذات مأموریت سازمان تأمین‌اجتماعی فراهم کردن آسایش و امنیت‌خاطر برای بیمه‌شدگان و از جمله کارگران است، خطاب به کارگران منتخب جشنواره "امتنان" گفت: حقیقتاً اینجا خانه خود شماست و ما به اعتبار شما فعالیت می‌کنیم و وظیفه تنظیم‌گری را انجام می‌دهیم. وظیفه ذاتی سازمان تأمین‌اجتماعی تقویت حوزه کسب و کار و رفع موانع پیش رو و تأمین امنیت این حوزه است. یعنی این صندوق هم نسبت به حال و وضع امروز و هم نسبت به آتیه جامعه و مردم و بیمه‌شدگان مسئولیت دارد. بر این اساس همه تلاش ما در این جهت متمرکز است که البته محذورات و مقدوراتی هم وجود دارد و نقطه تعادل این محذورات و مقدورات است که سطح و میزان خدمات ما را تعیین می‌کند.

موسوی با اعلام اینکه تأمین‌اجتماعی اساسا یک سازمان هزینه‌ای-درآمدی است، گفت: آن چیزی که مسیر خدمت در تأمین‌اجتماعی را تعیین می‌کند، مجموعه هزینه‌ها و درآمدهای این سازمان است. امروز شرایطی که ما در ناپایداری منابع داریم، ناشی از بی‌توجهی به اهمیت محاسبات بیمه‌ای در طول سال‌های گذشته است. در واقع سازمان، متناسب با تحولات حکمرانی و شرایطی که در حوزه تأمین‌اجتماعی پیش آمده، حرکت نکرده است. اینکه فکر کنیم صندوق باید در حوزه خدمات بسیار سخاوتمندانه برخورد کند، نگاه خوبی است اما باید حدود و ثغور آن مشخص باشد، چه اگر آینده بیمه‌شدگان را در نظر نگیریم و بر این اساس برنامه‌ریزی نکنیم، گناهی نابخشودنی است.

حقوق بازنشستگان

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در کشورهای دیگر متوسط دوره بهره‌مندی هر بیمه‌شده از مستمری، حداکثر تا ۱۴ سال پس از بازنشستگی است؛ اما در کشور ما به دلایل متعدد از جمله آمار بالای ۵۰ درصدی بازنشستگی پیش از موعد، متوسط دوره بهره‌مندی بیمه‌شده و بازماندگان وی از مستمری، بین ۲۰ تا ۲۴ سال پس از بازنشستگی است که چیزی حدود دو برابر نرم جهانی را نشان می‌دهد.

وی افزود: در بحث قانون کارهای سخت و زیان‌آور، غرض اصلی قانونگذار این بود که محیط کار عاری از آلاینده‌ها و ایمن باشد تا کارگران دچار آسیب نشوند اما آیا اتفاقی که امروز در این حوزه می‌افتد، متناسب با خواسته قانون و پاسخگوی نیازهای امروز ماست؟ از سوی دیگر امید به زندگی در کشور ما از حدود ۵۶ سال در سال ۵۴ به حدود ۷۵ سال رسیده است اما در مقابل طول مدت کار کم شده است؛ یعنی دقیقاً خلاف آن اتفاقی که باید می‌افتاد. همین عوامل است که هزینه تولید در کشور ما را بالا برده است و این سرمایه عظیمی که باید در تولید نقش‌آفرینی کند، عملاً هدر می‌رود.

موسوی با اشاره به اینکه اصلاحات در نظام تأمین‌اجتماعی تنها اصلاح سن و سابقه بازنشستگی نیست، به برخی عوامل دیگر اشاره و اظهارکرد: از همان ابتدای تدوین قانون تأمین‌اجتماعی، سهم دولت از حق‌بیمه‌ها ۳ درصد بود و این عدد تا امروز ثابت مانده است در حالی که در سایر کشورها حق بیمه به تناسب شرایط تا ۸ درصد نیز افزایش یافته است. اگر آتیه خود را در استمرار خدمات این سازمان می‌بینیم، باید اشتباهات گذشته را جبران کنیم.

وی در مورد ظرفیت‌های حوزه درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی نیز گفت: در سال گذشته با اختصاص ۹۵۰۰ میلیارد تومان، ۸۷ طرح توسعه و ایجادی در حوزه درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی داشتیم که در سال پیش رو نیز توسعه این ظرفیت‌ها از اولویت‌های ما خواهد بود. از میان دریافت‌کنندگان خدمات درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی، دو سوم مربوط به کارگران شاغل است؛ یعنی اگر به‌طور متوسط روزانه حدود یک میلیون خدمت درمانی سرپایی و حدود ۱۳ هزار مورد خدمت درمانی بستری در بخش درمان سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شود، دو سوم از این اعداد را کارگران شاغل تشکیل می‌دهند که نشان می‌دهد سازمان به قشر زحمت‌کش کارگر توجه ویژه دارد که البته حق آنها است. در عین حال تلاش می‌کنیم که هم عمق کیفی این خدمات بیشتر شود و هم توسعه خدمات اتفاق بیفتد و امیدواریم این مسیر بر اساس افق و تکلیفی که داریم، بیش از پیش تقویت شود.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این مراسم، خانم سامه ابتهاج، معاون مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و عضو دبیرخانه سی‌وچهارمین جشنواره "امتنان"، ضمن ارائه گزارش کوتاهی از روند برگزاری این جشنواره، از آن به‌عنوان بزرگترین جشنواره کارگری کشور یاد کرد و گفت: جشنواره امتنان از کارگران، گروه‌های کار نخبه و واحدهای نمونه کشور؛ با حضور نخبگان عرصه کارگری که به تعبیر رهبر انقلاب سربازان اقتصاد مقاومتی هستند، با هدف رسیدن به یک اقتصاد پویا تا امروز ۳۳ دوره برگزار شده و امسال هم سی‌وچهارمین دوره آن در حال برگزاری است.

وی افزود: در چند سال اخیر تلاش کردیم اقدامات تحولی در این حوزه انجام دهیم و امسال هم در راستای اجرای عدالت اجتماعی، فراخوان این جشنواره را گسترده‌تر از قبل انجام دادیم و به کمک سازمان بزرگ تأمین‌اجتماعی به ۱۰میلیون کارگر در سراسر کشور پیامک ارسال کردیم.

ابتهاج در ادامه گفت: جشنواره امتنان یکی از بزرگترین جشنواره‌هایی است که به صورت ملی برگزار می‌شود که امسال در این جشنواره ۲۸ نفر به‌عنوان کارگران برتر، گروه‌های کار نخبه و واحدهای نمونه انتخاب شدند.

در این مراسم همچنین چند تن از کارگران برگزیده جشنواره امتنان، دغدغه‌های خود درباره موضوعات کار و تأمین‌اجتماعی را با مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در میان گذاشتند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه