خرید خودرو | ثبت نام خودرو | قرعه کشی خودرو

خبر مهم برای خریداران خودرو ثبت نامی | شیوه جدید خرید خودرو بدون قرعه کشی

پس از فراهم شدن زیرساخت‌های مورد نیاز، خرید خودرو از بورس کالا در مرداد ماه ۱۴۰۱ امکان‌پذیر شده است. این کار با هدف تشکیل بازاری شفاف و رقابتی برای فروش خودرو به قیمت منصفانه انجام شده است. ثبت

خبر مهم برای خریداران خودرو ثبت نامی | شیوه جدید خرید خودرو بدون قرعه کشی
کدخبر : 12528
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

خرید خودرو به روش قدیمی انتقادهایی مکرر از رانت در پیش‌فروش و فروش فوری را به همراه داشت.تا اینکه برای خرید خودرو سازوکار جدیدی ایجاد شد.محسن علیزاده گفت، امروزه خرید خودرو در بورس کالا آغاز می شود. خودروی شاهین اولین خودروی عرضه شده در طرح  خرید خودرو  در بورس کالا است. در ادامه به آخرین جزییات از خرید خودرو در بورس می پردازیم.

خرید خودرو

فروش خودرو در بورس کالا از مرداد ماه آغاز شده همچنان ادامه دارد. خریداران خودرو باید  یک روز پس از انتشار اطلاعیه عرضه خودرو تا ساعت ۸:۳۰ روز انجام معامله ثبت سفارش کنند. برای خرید خودرو از بورس کالا مشتریان باید در بورس کالا پذیرش شوند.

لازم به ذکر است که پذیرش در بورس کالا به دو صورت مراجعه حضوری و الکترونیکی است.

برای پذیرش در روش الکترونیکی مشتری دارای کد سجام با مراجعه به سامانه آنلاین شرکت‌های کارگزاری، کدملی خود را وارد می‌کند و پیامکی از سامانه سجام که حاوی رمز است دریافت می‌کند. با وارد کردن رمز دریافت شده اطلاعات مشتری از سامانه سجام فراخوانی شده و در اختیار بورس کالا قرار می‌گیرد و با توجه به انجام احراز هویت در مراحل ثبت‌نام سجام، کد مشتری توسط بورس کالا صادر می‌شود.

خرید خودرو از بورس کالا با شرکت در جلسه معاملاتی از طریق کارگزاران انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید در معاملات بورس کالا شرکت کرده و خودرو خریداری کنید باید مراحل زیر را طی کنید؛

مرحله اول: ثبت‌نام در سامانه سجام

متقاضی پیش از هر اقدامی باید در سامانه جامع اطلاعات مشتریان یا همان سجام به نشانی www.sejam.ir ثبت‌نام کند. ثبت‌نام در سیستم سجام مستلزم ارائه مدارک و هزینه‌ای حدود ۱۰ هزار تومان است. پس از ثبت نام در سجام متقاضی یک کد ده رقمی دریافت می کند که با استفاده از این کد باید احراز هویت سجام را انجام دهد.

مرحله دوم: احراز هویت در سامانه سجام

پس از ثبت نام سجام برای خودرو از بورس کالا باید احراز هویت سجام را انجام دهید که هم به صورت حضوری و هم به صورت غیر حضوری امکان پذیر است. در روش حضوری، متقاضی باید با به دست داشتن مدارکی همچون اصل و فتوکپی شناسنامه، اصل و فتوکپی کارت ملی، فتوکپی آخرین مدرک تحصیلی (در صورت تمایل)، آدرس و نشانی پستی معتبر و شماره حساب و اطلاعات بانکی، به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان دولت یا کارگزاری معتبر مراجعه کند.

اما در روش غیر‌حضوری، متقاضی باید یک ویدیوی سلفی چندثانیه‌ای از خود تهیه کرده و با ذکر چند مورد از اطلاعات خود، هویت خود را نشان دهد. این اطلاعات در قسمت احراز هویت الکترونیکی در وب‌سایت سجام ارائه شده‌اند. پس از احراز هویت، کد ۵ رقمی سجام یا همان کد سجامی به گوشی شما ارسال می‌شود.

خرید خودرو

مرحله سوم: مراجعه به کارگزاری و اخذ کد بورس کالا

دریافت کد بورسی نیز برای خرید خودرو از بورس کالا لازم است. در این مرحله باید در یکی از کارگزاری‌های معتبر ثبت‌نام کنید. کارگزاری‌ها، نماینده شما در فرایند خرید خودرو از بورس کالا و ثبت سفارش خودرو هستند. ثبت‌نام در کارگزاری به کد سجامی احتیاج دارد و به دو صورت حضوری و غیرحضوری امکان‌پذیر است.

توجه داشته باشید که در بخش تعیین نوع درخواست کد، باید گزینه «بازار فیزیکی بورس کالا» را انتخاب کنید تا امکان خرید خودرو از بورس کالا برای شما فراهم شود. پس از تکمیل مراحل، از صفحه معرفی‌نامه پرینت گرفته و آن را نزد بانک دلخواه ببرید تا بتوانید مرحله بعدی، یعنی «افتتاح حساب وکالتی» را نیز پشت سر بگذارید.

مرحله چهارم: افتتاح حساب وکالتی

مرحله بعدی برای خرید خودرو از بورس کالا ایجاد حساب وکالتی در یکی از بانک‌های معتبر کشور است. برخی کارگزاری‌ها ممکن است بانک خاصی را پیشنهاد دهند. پس از مراجعه به بانک موردنظر و ایجاد حساب وکالتی، مجدداً به وب‌سایت کارگزاری رفته و فرم حساب وکالتی را در آن بارگذاری کنید.طبق اعلام بورس کالا تایید حساب وکالتی مشتریان بورس کالا  از طریق ۱۰ بانک انجام می شود.

توجه داشته باشید که بر‌اساس قوانین مربوط به معاملات بورسی، متقاضی می‌بایست مبلغی را به‌عنوان پیش‌پرداخت به حساب وکالتی واریز کند. اگر کالای موردنظر خودرو باشد، متقاضی باید مبلغ پایه خودرو یا مبلغ پیش‌پرداخت تعیین‌شده توسط فروشنده را حداقل ۲۴ ساعت قبل از شروع معامله به حساب وکالتی واریز کند.

مرحله پنجم: شرکت در مزایده و خرید خودرو

پس از افتتاح حساب و واریز مبلغ پیش‌پرداخت در حساب وکالتی، برای خرید خودرو از بورس کالا باید ثبت سفارش کنید. همانطور که پیش از این گفته شد ارائه درخواست پیش از ساعت ۸:۳۰ روز عرضه خودرو در بورس کالا است. به بیان دیگر، اگر تا قبل از ساعت ۸:۳۰ دقیقه روز عرضه خودرو درخواست سفارش را به ثبت نرسانده باشید، قادر به شرکت در مزایده نخواهید بود.

در بورس کالا، اگر تعداد متقاضیان کمتر از موجودی خودروها باشد، بدون انجام هیچ رقابتی خودرو به متقاضی فروخته می‌شود. اما اگر موجودی خودروها کمتر از تعداد متقاضیان باشد، مزایده از قیمت پایه بین شرکت‌کنندگان آغاز شده و متقاضی با بیشترین پیشنهاد قیمت، برنده رقابت و مالک نهایی خودرو می‌شود. خبر موفقیت از طریق کارگزاری به شما اعلام خواهد شد. در صورت برنده‌شدن باید باقی‌مانده مبلغ خرید خودرو را با کارگزاری تسویه کنید. پس از تسویه، اطلاعات شما برای شرکت خودروساز ارسال می‌شود.

مرحله ششم: تحویل خودرو به مشتری

مرحله آخر در خرید خودرو از بورس کالا تحویل خودرو به مشتری است. اگر در مزایده برنده شدید خودروساز پس از دریافت اطلاعات شما، شماره مشتری و قرارداد مربوطه را ایجاد می‌کند. در این صورت باید به وب‌سایت اصلی خودروساز مراجعه کرده و هزینه‌های مربوط به مالیات و عوارض قانونی را پرداخت کنید. سپس شرکت بیمه و همین‌طور نزدیک‌ترین نمایندگی به محل سکونت خود را جهت تحویل خودرو مشخص کنید.

در ادامه باید به سایت پلیس مراجعه کرده و نسبت به احراز محل سکونت خود اقدام کنید. در این مرحله به مدارک معتبر جهت اثبات محل سکونت، مثل سند خانه، قبض برق، آب، گاز به نام متقاضی و... احتیاج پیدا خواهید کرد.

پس از احراز و تأیید محل سکونت، به نمایندگی منتخب مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک می‌توانید قرارداد خرید خودرو را امضا کنید. پس از امضای قرارداد، خودروی شما در زمان مقرر به نمایندگی منتخب انتقال یافته و می‌توانید کلید آن را تحویل بگیرید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه