سهمیه بندی بنزین |‌ قیمت بنزین

سهمیه بندی بنزین جدید چند لیتر است؟ | واریز یارانه بنزین به حساب همه؟

میزان مصرف بنزین ۳۰ درصد بالاتر از میزان تولیدات قرار می‌گیرد که این مسئله نوید کمبود عجیب و غریب در کشور را می‌دهد.

سهمیه بندی بنزین جدید چند لیتر است؟ | واریز یارانه بنزین به حساب همه؟
کدخبر : 10671
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سهمیه‌بندی بنزین در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی بنزین متوقف شد. با این حال در آبان ماه سال ۱۳۹۸، مجدداً سهمیه بندی بنزین اجرایی شد و بنزین دو نرخی شد.به تازگی طرح جدید یارانه جدید بنزین در کیش اجرایی شده است که سهمیه بندی بنزین جدیدی به همه افراد در کیش تعلق گرفته است.در ادامه به آخرین خبر از سهمیه بندی بنزین می پردازیم.

سهمیه بندی بنزین

به منظور جلوگیری از کمبود بنزین در کشور مسئولین دولتی ۲ راهکار عمده پیش روی خود دارند.

صف‌های طولانی جایگاه‌های سوخت، تعطیلی پمپ بنزین‌ها و افزایش یکباره مصرف بنزین در کشور موج جدیدی از دل‌نگرانی‌های عمومی برای افزایش قیمت بنزین را بوجود آورده است.

بنا به گزارش‌های رسمی، میزان تولیدات بنزین در کشور نزدیک به ۹۵ میلیون لیتر در روز است در صورتی که برآوردها از مصرف روزانه ۱۳۵ میلیون لیتر بنزین در شهریورماه خبر می‌دهد.

به عبارت دیگر میزان مصرف بنزین ۳۰ درصد بالاتر از میزان تولیدات قرار می‌گیرد که این مسئله نوید کمبود عجیب و غریب در کشور را می‌دهد.

در همین راستا، سید احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت گفته است که اگر امسال سقف مصرف کشور مدیریت نشود، به ناچار مجبور به واردات بنزین هستیم. موضوعی که البته بنا به شواهد غیر رسمی آغاز شده است و کشور متاسفانه بعد از سالیان متمادی خودکفایی در تولید بنزین، مجدد وارد کننده آن شده است.

گذشته از این، به منظور جلوگیری از کمبود بنزین در کشور مسئولین دولتی ۲ راهکار عمده پیش روی خود دارند. اولین راهکار که در ماه‌های گذشته نیز با آن در سایر اقلام مواجه بودیم، اصلاح قیمت و افزایش آن است. به اعتبار برخی از گزارش‌ها بخشی از میزان مصرف بنزین کشور بصورت قاچاق به کشورهای همسایه انتقال داده می‌شود. با افزایش قیمت انرژی در جهان این موضوع شدت بیشتری نیز گرفت. به همین روی یکسان‌سازی قیمت بنزین داخلی با قیمت جهانی می‌تواند عامل حذف قاچاق شود. اما این موضوع بطور قطع فشارهای گسترده‌ای را به جامعه تحمیل می‌کند.

راهکار دوم نیز اصلاح مدیریت مصرف بنزین در کشور است. مسئولین وزارت نفت به منظور مدیریت غیر قیمتی بنزین، ۲ اقدام را طراحی کرده‌اند. در اولین قدم کاهش سهمیه آزاد کارت‌های سوخت از ۲۵۰ به ۱۵۰ لیتر بود که در گذشته نیز سابقه داشته و به خصوص در کنترل قاچاق سوخت نقش مهمی ایفا می‌کند. بررسی ها نشان می‌دهد در مجموع با سهمیه ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین آزاد، امکان پیمایش ۲۱۰۰ کیلومتر برای هموطنان وجود دارد و عملا اغلب قریب به اتفاق شهروندان نیازی به اعدادی بیش از این میزان پیدا نمی‌کنند. در کشور ۱۹ میلیون خودرو و کارت سوخت وجود دارد که بخش اعظم سهمیه آزاد آن‌ها هرگز استفاده نمی‌شد ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که کارت‌های سوخت به تعداد بالا به سمت استان های مرزی مهاجرت می‌کنند و ظرف چند روز اول ماه سهمیه آن‌ها خالی می‌شود که مشخصا صرف قاچاق می‌شود.

در قدم دوم مدیریت کارت‌های سوخت جایگاه‌داران است. یکی از منافذ قاچاق سوخت به خارج از کشور، امکان موجود در کارت‌های سوخت جایگاه‌ها است که این مسئله نیز در دوم قدم با دریافت اطلاعات موجود از هر جایگاه اصلاح شده است و عملا از این مسیر نیز امکان قاچاق سوخت به خارج از کشور سلب شده است.

در نهایت با توجه به اقدامات اخیر وزارت نفت و هم‌چنین عدم ارائه قیمت جدید برای بنزین در بودجه سال جاری و مصاحبه مختلف مسئولین اقتصادی دولت، احتمال افزایش قیمت بنزین به منظور جبران کسری تراز منتفی به نظر می‌رسد و مسئولین دولتی در صدد مدیریت مصرف بنزین از طرق غیر قیمتی هستند.

سهمیه بندی بنزین

افزایش قیمت بنزین از چه زمانی شروع می شود؟

به‌زودی دوگانه‌ واردات و افزیش قیمت یا تولید بنزین پتروشیمی نیز به میدان خواهند آمد.

  کارشناسان و تحلیلگران حوزه انرژی اعتقاد دارند که تغییرات قیمتی بنزین در سال آینده بسیار محتمل است و همین امر می‌تواند زمینه را برای بالاتر بردن انتظارات تورمی مهیا کند.

به باور تحلیلگران، به‌زودی دوگانه‌ واردات و افزیش قیمت یا تولید بنزین پتروشیمی نیز به میدان خواهند آمد؛ اما در نهایت کارشناسان بر این عقیده‌اند که تغییرات قیمتی راهکار دولت برای حل مشکل خواهد بود.

سیامک قاسمی، کارشناس اقتصادی در همین خصوص در یادداشتی نوشت: مسیر افزایش قیمت بنزین، از ۳ نرخی کردن آن شروع می‌شود و کم‌کم نرخ‌های پایین حذف و نرخ‌های بالا پررنگ می‌شود.

به اعتقاد او، همین بازی از الان شروع شده است، ولی حذف نرخ‌های پایین به دلیل نگرانی از تاثیرات اجتماعی به سال بعد موکول می‌شود.

اوایل هفته جاری مالک شریعتی نیاسر سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره وضعیت تامین بنزین در سطح کشور گفت: «با توجه به گزارشی که دست‌اندرکاران اجرایی کشور از شرایط موجود تأمین بنزین در سطح کشور ارائه کرده‌اند ما در کوتاه مدت مشکلی در تأمین سوخت به ویژه در حوزه بنزین نداریم، اما اگر روند افزایش مصرف ادامه یابد با مشکل مواجه خواهیم شد.»

راغفر در خصوص اصلاح توزیع یارانه‌های انرژی گفت: «این‌ها صرفاً بهانه و پوششی است بر ضعف‌ها و ناتوانی‌های نظام تصمیم‌گیری اقتصادی در کشور. ما به جای اینکه سعی کنیم نظام مالیاتی خودمان را اصلاح کنیم، مداوم دنبال افزایش قیمت حامل‌های انرژی برای حل مشکلات درآمدی دولت هستیم.»

تنها چند ساعت بعد از اظهارات سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گمانه زنی‌ها مبنی بر اینکه دولت و نمایندگان اندیشه افزایش قیمت بنزین را در سر می‌پرورانند، در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. عمده نگرانی‌ها از تبعات و آنچه در پس افزایش نرخ بنزین خواهد آمد، بود.

شریعتی عنوان کرد که حتماً سیاست‌های اصلاح الگوی مصرف، مدیریت مصرف و اصلاح نظام بازتوزیع یارانه‌های حامل‌های انرژی باید به نحوی دنبال شود که چه نیاز جدیدی به کشور افزوده شود و چه نشود، بتوانیم شرایط کمبود را در کوتاه مدت و میان مدت پشت سرگذاشته تا پالایشگاه‌های در دست ساخت به اتمام برسد. اما همین استفاده از اصطلاح «باز توزیع یارانه‌ها» کافی بود تا نگرانی‌ها آغاز شود. زیرا به هرحال اصلاح توزیع یارانه قطعاً افزایش نرخ حامل‌ها را به همراه می‌آورد و در ادامه نیز افزایش تورم در جامعه بروز و ظهور پیدا می‌کند.

البته یکی از اعضای کمیسیون ضمن رد اینکه دولت و مجلس قصد تغییری در قیمت‌ها و نحوه توزیع یارانه دارند، عنوان کرد که صحبت‌های سخنگوی این کمیسیون صرفاً نظرات شخصی ایشان بوده است و ربطی به مجلس ندارد.

عبدالعلی رحیمی مظفری تاکید کرد: «اظهارات اخیر سخنگوی کمیسیون انرژی، صرفاً مواضع شخصی ایشان بوده است و ارتباطی به نظرات و دیدگاه‌های اکثریت ندارد و به طور کلی تا امروز صحبتی در خصوص اصلاح توزیع یارانه یا افزایش قیمت بنزین مطرح نشده است. البته نمایندگانی در مجلس هستند که چنین ایده‌ای دارند، ولی همانطور که عرض کردم گام جدی برداشته نشده است و نه دولت و نه مجلس قصد تغییر در قیمت‌ها را ندارد.»

وی افزود: «البته به هر حال انتقادهایی در خصوص توزیع یارانه حامل‌های انرژی مطرح می‌شود که گمان نمی‌کنم بر کسی پوشیده باشه یا کسی با آن مخالف باشد. اما تا این لحظه که من با شما صحبت می‌کنم هیچ گونه اقدامی در راستای اصلاح توزیع یارانه صورت نگرفته است و صرفاً در حد نظرات شخصی نمایندگان مطرح شده است. البته در بعضی نقاط مانند کیش تغییراتی اعمال شده است، اما آن‌ها صرفا برای همان مناطق هستند و قرار نیست فراگیر شود.»

بعد از این ماجراها بالاخره وزیر کشور با گذشت چند روز، به ماجرای احتمال افزایش نرخ بنزین واکنش نشان داد و گفت:«به هیچ وجه تغییری در سهمیه بنزین و قیمت بنزین رخ نخواهد داد و مردم عزیز خیالشان راحت باشد. متأسفانه عده‌ای در کشور شایعه گرانی بنزین و یا کاهش سهمیه بنزین ۱۵۰۰ تومانی را مطرح می‌کنند که بنده کاملاً این شایعه‌ها را تکذیب می‌کنم.

احمد وحیدی با تأکید بر اینکه درخواست ما از مردم عزیز کشورمان این است که به هیچ وجه نگران نباشند عنوان کرد: روال عادی در جایگاه‌های سوخت برقرار است و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد. از سوی دیگر هم رسانه‌های معاند کارشان این است که با راه‌اندازی برخی شایعه‌ها، آرامش مردم را سلب کنند و کاملاً هم اهدافشان مشخص است، چون دشمن ما هستند.

با همه اینها و با توجه به پیشینه تغییرات در قیمت‌ها و احتمال اینکه اظهارات اخیر برخی نمایندگان نوعی زمینه‌سازی برای اقدامات و تصمیمات آینده این نهاد قانون‌گذار باشد، به سراغ حسین راغفر تحلیلگر مسائل اقتصادی رفتیم و در خصوص چرایی و تبعات این اقدام معمول و احتمالی جویا شدیم.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه