اخبار اقتصادی/ بازار بورس/ شاخص بورس؛

پیش‌‌بینی وضعیت بورس برای فردا (دوشنبه 8 شهریور)

بازار سهام امروز روند صعودی و متعادلی را داشت اما در پایان با افت دو هزار واحدی شاخص کل به کار خود پایان داد. حالا با توجه به احتمال شکل‌گیری عرضه روند بازار فردا به نظر کارشناسان چگونه خواهد بود؟

پیش‌‌بینی وضعیت بورس برای فردا (دوشنبه 8 شهریور)
کدخبر : 2447
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بازار بورس، بازاری سازمان‌یافته است که قیمت‌گذاری، خرید و فروش کالا، قرارداد آتی و اوراق بهادار در آن انجام می‌پذیرد. بازار بورس به دو نوع بورس کالا و بورس اوراق بهادار طبقه‌بندی می‌شود. بازار بورس اوراق بهادار تهران، بازاری متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران یا معامله‌گران طبق قانون مورد دادوستد قرار می‌گیرد. بازار بورس اوراق بهادار در قالب شرکت سهامی عام تاسیس و اداره می‌شود. سهام بازار بورس اوراق بهادار تهران در بورس تهران عرضه شده‌ است. 

جدیدترین اخبار مربوط به بورس را در سایت پیشنهاد ویژه بخوانید.

بازار بورس

تاریخچه بازار بورس ایران

مطالعات اولیه درباره تأسیس بورس در ایران، به سال ۱۳۱۵ هجری‌ شمسی برمی‌گردد. در این سال، فردی بلژیکی به نام «ران لوترفِلد» پس از انجام مطالعات گسترده درباره‌ تأسیس بورس در ایران، اساسنامه‌ داخلی بورس را تهیه و به مسئولان ایرانی ارائه کرد، اما با توجه به شرایط آن زمان و وقوع جنگ جهانی دوم، عملاً موضوع بررسی و تأسیس بورس در ایران بیش از ۲۵سال به تأخیر افتاد. در سال ۱۳۴۱، کمیسیونی در وزارت بازرگانی و با حضور نمایندگان وزارت دارایی، وزارت بازرگانی و بانک توسعه‌ صنعتی و معدنی ایران تشکیل و موافقت‌‌نامه‌ اولیه تأسیس بورس سهام در این کمیسیون، تنظیم شد.

بازار بورس

در اواخر همان سال یعنی سال ۴۱، هیاتی از بورس بروکسل به سرپرستی دبیر کل این بازار برای مشارکت در راه‌اندازی بورس ایران، به کشورمان دعوت شدند و بالاخره پس از چهار سال، در سال ۱۳۴۵ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار در مجلس تصویب و برای اجرا از سوی وزارت اقتصاد به بانک مرکزی ابلاغ شد. حدود یک سال بعد از ابلاغ قانون تشکیل بورس اوراق بهادار، در پانزدهم بهمن‌ماه سال ۱۳۴۶ و با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه‌‌‌‌‌‌‍ صنعتی و معدنی که بزرگ‌ترین مجتمع واحدهای تولیدی و اقتصادی در آن تاریخ به شمار می‌رفت، به‌طور رسمـی فعالیت خود را آغاز کـرد.

بازار بورس

انواع بازار بورس

بورس کالا: بازاری که در آن خرید و فروش کالاهای معین صورت می‌گیرد و به‌طور منظم و دائم فعال است، بورس کالا نام دارد. در بورس کالا معمولاً مواد خام و مواد اولیه مورد معامله قرار می‌گیرد. هر بورسِ کالا را با نام همان کالایی که مورد معامله قرار می‌گیرد، نام‌گذاری می‌کنند. مثل بورس نفت یا بورس گندم.

بازار بورس

بورس ارز: در بورس ارز، همان‌طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش پول‌های خارجی انجام می‌گیرد. این بورس در ایران فعال نیست اما در کشورهای پیشرفته فعالیت چشمگیری دارد.

بازار بورس

بورس اوراق بهادار: در بورس اوراق بهادار دارایی‌های مالی از قبیل سهام، اوراق مشارکت و… مورد معامله قرار می‌گیرد. در ایران، به بازار خرید و فروش اوراق بهادار که به‌طور رسمی و دائمی در محل معینی تشکیل می‌شود، «بورس اوراق بهادار» می‌گویند.

بورس ایران: بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۶ و فرابورس ایران نیز در ۱۹ آبان ۱۳۸۷ افتتاح شد.

بورس مسکن: در بورس مسکن، همان‌طور که از نام آن مشخص است، کار خرید و فروش املاک و مستغلات انجام می‌گیرد. مراحل راه اندازی این بورس از سال ۱۳۹۹ در ایران آغاز شده است. بورس مسکن، پنجمین بورس در ایران است.

بازار بورس انرژی: بازار بورس انرژی از سال 91 شروع به فعالیت کرده است، در این بازار حامل‌های انرژی و اوراق بهادار بر پایه این حامل‌ها معامله می‌شود. اهداف بورس انرژی ایجاد شفافیت در بازار، کشف قیمت دقیق حامل‌های انرژی و رفع انحصار است.

بازار بورس

پیش‌بینی وضعیت بورس

بازار سرمایه امروز در ابتدای شروع کار خود با عرضه نمادهای شاخص‌ساز رو به رو شد و افت اندکی در شاخص کل اتفاق افتاد اما با گذشت زمان شاخص به مدار تعادل بازگشت. اما در نهایت باز هم شاخص با ثبت دو هزار واحد منفی در محدوده یک میلیون و ۵۷۳ هزار واحد قرار گرفت. نظر کارشناسان بازار فردا به چه صورت خواهد بود؟

علی صادقین، کارشناس بازار سرمایه درباره روند بازار سهام در یک ماه آینده گفت: در حال حاضر فاکتور اعتماد و ورود پول به بازار تثبیت شده است.  به نظر می‌رسد با استقرار دولت تا حدودی اصلاح نرخ ارز را خواهیم داشت به همین دلیل رشد شتابان بورس کند خواهد شد و ترمز بازار کشیده می‌شود.

وی افزود: به لحاظ بنیادی عبور شاخص از محدده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد در یک ماه آینده سخت خواهد بود. فاکتورهای بنیادی مهم دیگری همچون نرخ‌های جهانی، نرخ ارز، فروش ریالی و مقداری شرکت‌ها در رسیدن شاخص به این محدوده تاثیر مهمی را دارند

وی در این باره تشریح کرد: دسترسی شاخص به محدوده ۱٫۸ میلیون واحد تا یک ماه آینده سخت خواهد بود اما احتمالا تا آخر سال به این محدوده برسد.

وی درباره تاثیر برجام بر بازار سهام گفت: اگر فضای مذاکرات به سمت تواقف و افت ارزش دلار پیش رفت، رشد شاخص سخت خواهد بود اما اگر به سمت برجام حرکت نکنیم، انتظازات تورمی رشد کنند و دلار سقف قبلی خود را ببیند شاخص بورس هم رشد خود را خواهد داشت.

صادقین درباره روند بازار فردا همچنین گفت: با توجه به عرضه‌های امروز فکر می‌کنم بازار با فشار عرضه در نیمه اول مواجه باشد اما در نیمه دوم تحرکات بازار متعادل‌تر خواهد بود.

این کارشناس بازار درباره گروه‌های پیش‌رو در بازار فردا گفت: گروه نمادهای دارویی، فرآورده‌های نفتی(روان کارها) و محصولات فلزی به نظر می‌رسد در بازار روند خوبی را داشته باشند./ تجارت‌نیوز

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه